Οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες, ιδίως οι γνωστές γερμανικές μάρκες όπως η Mercedes-Benz και η BMW, προετοιμάζονται για πιθανές προκλήσεις, καθώς ο Ντόναλντ Τραμπ στοχεύει σε μια ακόμη προεδρική θητεία.
Ο Τραμπ ενδέχεται να αντιμετωπίσει μακροχρόνια εμπορικά παράπονα με την Ευρωπαϊκή Ένωση, εάν εξασφαλίσει τη νίκη στις αμερικανικές εκλογές του Νοεμβρίου, με πιθανό αποτέλεσμα την επιβολή υψηλότερων δασμών στις εισαγωγές τόσο από την Ευρωπαϊκή Ένωση όσο και από την Κίνα.
Σε πρόσφατες συζητήσεις με συμβούλους του, ο Τραμπ έχει εξετάσει το ενδεχόμενο να αποκλείσει τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα ή συναρμολογούνται με κινεζικά εξαρτήματα σε άλλες χώρες, συμπεριλαμβανομένης της Ευρώπης ή του Μεξικού, από την αμερικανική αγορά.
Η κίνηση αυτή, εάν εφαρμοστεί, θα μπορούσε να έχει σημαντικές συνέπειες για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες και τους προμηθευτές, καθώς βασίζονται σε μεγάλο βαθμό στις πωλήσεις τους στην αγορά των ΗΠΑ.
Εμπειρογνώμονες του κλάδου προβλέπουν ότι οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων θα πληγούν ιδιαίτερα από τις πιθανές αρνητικές επιπτώσεις.
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, ιδίως οι premium μάρκες, όπως η Mercedes και η BMW, ενδέχεται να αντιμετωπίσουν προκλήσεις, καθώς ο Τραμπ έχει εκφράσει εμφανή αποδοκιμασία για την επιτυχία των γερμανικών premium μαρκών.
Ο ανεξάρτητος επιχειρηματικός αναλυτής Juergen Pieper σημειώνει ότι τα συναισθήματα του Trump προς τη Γερμανία φαίνεται να αποτελούν μέρος μιας σύνθετης σχέσης αγάπης-μίσους.
Με τον Τραμπ να προηγείται επί του παρόντος στις εθνικές δημοσκοπήσεις για μια πιθανή προεδρική ρεβάνς με τον Τζο Μπάιντεν, η επανεκλογή του θα μπορούσε να οδηγήσει σε σημαντική κάμψη των διατλαντικών εμπορικών σχέσεων.
Οι ΗΠΑ είναι πιθανό να ακολουθήσουν μονομερή εμπορική πολιτική έναντι της Κίνας και θα μπορούσαν να περιμένουν από την ΕΕ να συμμορφωθεί.
Η πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας Κριστίν Λαγκάρντ είχε ήδη προειδοποιήσει τον Ιανουάριο ότι η Ευρώπη θα πρέπει να προετοιμαστεί για πιθανές οικονομικές απειλές εάν ο Τραμπ επιστρέψει στον Λευκό Οίκο.
Οι ΗΠΑ εμφανίζουν σταθερά μεγάλα εμπορικά ελλείμματα με την ΕΕ, με τους συμβούλους να το αποδίδουν σε αθέμιτες εμπορικές πρακτικές.
Ο Stefan Bratzel, διευθυντής του Center of Automotive Management, τονίζει ότι οι κατασκευαστές ηλεκτρικών οχημάτων αντιμετωπίζουν τον μεγαλύτερο κίνδυνο αρνητικών επιπτώσεων αν ο Τραμπ επιστρέψει στον Λευκό Οίκο.
Υποστηρίζει ότι μια αλλαγή στην κυβέρνηση θα μπορούσε να μετατοπίσει την εστίαση μακριά από την ηλεκτροκίνηση και την προστασία του κλίματος, επηρεάζοντας δυνητικά τη Volkswagen και τις γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες premium.
Οι αναλυτές εκφράζουν επίσης ανησυχίες ότι μια κυβέρνηση Τραμπ μπορεί να ανατρέψει τους ομοσπονδιακούς κανονισμούς και τα κίνητρα που ευνοούν τις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων με μπαταρίες.
Αυτό θα μπορούσε να επηρεάσει ορισμένους ευρωπαϊκούς κατασκευαστές ΟΕΜ, ενσταλάζοντας ενδεχομένως μια λιγότερο αισιόδοξη προοπτική για τα ηλεκτρικά οχήματα με μπαταρίες.
Παρά τις αβεβαιότητες αυτές, οι ειδικοί του κλάδου συμβουλεύουν να μην μειώσουν οι αυτοκινητοβιομηχανίες τις επενδύσεις τους σε ηλεκτρικά οχήματα, εάν ο Τραμπ κερδίσει την προεδρία.
Υποστηρίζουν ότι τα υψηλής ποιότητας ηλεκτρικά οχήματα μπορούν να επιτύχουν στην αγορά χωρίς σημαντικά δημόσια κίνητρα, επισημαίνοντας παραδείγματα όπως το Tesla Model Y.
Επιπλέον, προειδοποιούν ότι οι κινεζικοί ΚΑΕ που προωθούν ενεργά τα ηλεκτρικά τους οχήματα στην ευρωπαϊκή αγορά θα μπορούσαν να αφήσουν ευάλωτους τους ευρωπαϊκούς ΚΑΕ εάν η πίστη στα ηλεκτρικά οχήματα κλονιστεί.
Η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, η οποία εκπροσωπείται από τον VDA, τονίζει την ανάγκη οι αυτοκινητοβιομηχανίες να γίνουν πιο ασφαλείς, ανεξάρτητες και ανθεκτικές για να αντισταθμίσουν τους πιθανούς εμπορικούς φραγμούς.
Καθώς οι παγκόσμιες αποφάσεις επηρεάζονται όλο και περισσότερο από τις εγχώριες πολιτικές εξελίξεις, η Ευρώπη καλείται να αναλάβει μεγαλύτερη ευθύνη σε τομείς όπως η στρατιωτική ασφάλεια, η προμήθεια πρώτων υλών και οι διαπραγματεύσεις εμπορικών συμφωνιών.
Κατά τη διάρκεια της προηγούμενης θητείας του Τραμπ, η ΕΕ κατάφερε να αποφύγει έναν εμπορικό πόλεμο για τα αυτοκίνητα, με τη βοήθεια των νομοθετών της Ουάσιγκτον και της αμερικανικής επιχειρηματικής κοινότητας.
Ωστόσο, αυτή τη φορά, η απουσία πολλών από τους επικριτές του Τραμπ στο Καπιτώλιο, συμπεριλαμβανομένων των μετριοπαθών Ρεπουμπλικανών νομοθέτων, εγείρει ανησυχίες για πιθανές εμπορικές προκλήσεις.
Καθώς συνεχίζονται οι συζητήσεις σχετικά με τους δασμούς στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα που κατασκευάζονται στην Κίνα ή χρησιμοποιούν κινεζικά εξαρτήματα, ο Στίβεν Τσουνγκ, εκπρόσωπος της εκστρατείας του Τραμπ, διαβεβαιώνει ότι ο πρώην πρόεδρος έχει δεσμευτεί να χρησιμοποιήσει κάθε διαθέσιμο εργαλείο για να υπερασπιστεί τους Αμερικανούς εργαζόμενους και τις βιομηχανίες από τις απώλειες θέσεων εργασίας και τις πιθανές απειλές.