Με την Κίνα να ηγείται, η τεχνολογία προωθείται ως ένα ακόμα βήμα προς τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Ωστόσο, οι ρυθμιστικοί περιορισμοί στην Ευρώπη παραμένουν εμπόδιο. Έτσι, τα υβριδικά διάταξης με range-extender (EREV) προσελκύουν εκ νέου το ενδιαφέρον στην Ευρώπη.
Αυτοκινητοβιομηχανίες όπως οι Ford και Stellantis προετοιμάζονται να προσφέρουν ηλεκτρικά οχήματα εκτεταμένης αυτονομίας (extended-range) στην Ευρώπη, εάν οι ρυθμιστικές αρχές πειστούν να αλλάξουν τους κανόνες και να τα εξαιρέσουν από την απαγόρευση πώλησης κινητήρων εσωτερικής καύσης στην ΕΕ το 2035.
Τα υβριδικά EREV είναι μια μορφή plug-in ηλεκτρικών οχημάτων (PHEV) όπου ο ηλεκτροκινητήρας κινεί το αυτοκίνητο, σε αντίθεση με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης που λειτουργεί ως γεννήτρια. Στα PHEV την κίνηση αναλαμβάνει ο κινητήρας και περιστασιακά ή για όσο κρατάει η μπαταρία το ηλεκτρομοτέρ.
Οι μπαταρίες στα EREV είναι συνήθως διπλάσιες σε μέγεθος ή ισάξιες των νέας γενιάς plug-in υβριδικών, προσφέροντας μεγαλύτερη ηλεκτρική αυτονομία, με τον κινητήρα εσωτερικής καύσης να χρησιμοποιείται για ως range extender για την επέκταση της αυτονομίας.
«Οδηγούνται όπως τα ηλεκτρικά οχήματα, δεν κινούνται όπως τα οχήματα καύσης», δήλωσε ο CEO της Ford, Jim Farley, στη διάσκεψη επενδυτών της Bernstein στις 30 Μαΐου.
Ο Farley δήλωσε ότι οι αυτοκινητοβιομηχανίες πρέπει να ασκήσουν πιέσεις στους ρυθμιστικούς φορείς για να συμπεριλάβουν τα EREV στην Ευρώπη και την Καλιφόρνια, οι οποίες έχουν θέσει προθεσμίες για την απαγόρευση χρήσης κινητήρων καύσης.
«Πρέπει να μιλήσουμε σε όλους τους ρυθμιστικούς φορείς, διότι η μεγάλη απόφαση θα είναι τα EREVs», είπε ο Farley. «Είναι αυτό ένα ηλεκτρικό όχημα ή όχι; Έχει μικρότερη μπαταρία, αλλά το 95% των διαδρομών θα είναι ηλεκτρικές».
Επί του παρόντος, μόνο η Mazda προσφέρει ένα EREV στην Ευρώπη με το MX-30 e-Skyactiv R-EV, το οποίο διαθέτει πακέτο μπαταρίας 17,8 kWh με έναν περιστροφικό κινητήρα καύσης 830 κ.εκ. που λειτουργεί ως γεννήτρια. Προσφέρει ηλεκτρική αυτονομία 85 χλμ., η οποία επεκτείνεται με τον περιστροφικό κινητήρα. Έχει τιμή εκκίνησης €35.990 στη Γερμανία.
Η Stellantis έχει δηλώσει ότι θα μπορούσε να προσφέρει EREV στην Ευρώπη από τον Κινέζο συνεργάτη της, Leapmotor, εάν η Ευρωπαϊκή Ένωση τα επιτρέψει μετά την απαγόρευση κινητήρων καύσης το 2035.
«Αυτό εξαρτάται πολύ από το πώς θα εξελιχθεί η Ευρώπη μετά τις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου», δήλωσε ο CEO της Stellantis, Carlos Tavares, στους δημοσιογράφους σε μια κλήση τον Μάιο. «Πολλοί λένε ότι θα πρέπει να αλλάξουν τη θέση τους [σχετικά με την απαγόρευση κινητήρων καύσης]». Το νέο Κοινοβούλιο εκλέχθηκε στις 6-9 Ιουνίου, αλλά η νομοθεσία δεν έχει ακόμα έρθει προς συζήτηση.
Ο Leapmotor προσφέρει μια έκδοση EREV του C10 στην Κίνα. Η εταιρεία θα πουλήσει την ηλεκτρική έκδοση σε επιλεγμένες ευρωπαϊκές αγορές από τον Σεπτέμβριο. Η Stellantis αναπτύσσει επίσης μια έκδοση EREV του νέου ηλεκτρικού Ram pickup για τις ΗΠΑ. Το Ram 1500 Ramcharger θα συνδυάζει έναν βενζινοκινητήρα V6 με μια μπαταρία 92 kWh.
Νέοι δασμοί ως εμπόδιο
Ένα εμπόδιο για τα εισαγόμενα υβριδικά EREV είναι οι νέοι προσωρινοί δασμοί της ΕΕ στα κινεζικά EVs. Η τεχνολογία συμπεριλήφθηκε στους δασμούς επειδή ο ηλεκτρικός κινητήρας είναι η κύρια πηγή κίνησης. Αυτό σημαίνει ότι ένας Κινέζος κατασκευαστής που επιθυμεί να πουλήσει EREVs στην Ευρώπη θα αντιμετωπίσει επιπλέον δασμούς έως και 38%, επιπλέον της υπάρχουσας επιβάρυνσης 10%.
Οι κανονισμοί επίσης έπαιξαν ρόλο στην απόφαση της Ineos Automotive να καθυστερήσει την επερχόμενη ηλεκτρική Fusilier SUV, η οποία θα είχε επίσης μια επιλογή υβριδικού εκτεταμένης αυτονομίας.
«Καθυστερούμε την κυκλοφορία της Ineos Fusilier για δύο λόγους: τη διστακτική αποδοχή των EVs από τους καταναλωτές και την αβεβαιότητα της βιομηχανίας γύρω από δασμούς, χρονοδιαγράμματα και φορολογία», ανέφερε η εταιρεία σε δήλωση νωρίτερα αυτόν τον μήνα.
Η Κίνα είναι το επίκεντρο για τα EREV
Η παγκόσμια ανάπτυξη των EREV καθοδηγείται σχεδόν εξ ολοκλήρου από την Κίνα, όπου αποτελούν μεγάλο μέρος της αγοράς Νέων Ενεργειακών Οχημάτων (NEV) της χώρας μαζί με EV και PHEV.
Πέρυσι, τα EREV αντιπροσώπευαν το ένα τέταρτο όλων των πωλήσεων plug-in hybrid στην Κίνα, από 15% το 2021 και το 2022, σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Υπηρεσίας Ενέργειας. Συνολικά, οι πωλήσεις PHEV ήταν το ένα τρίτο των πωλήσεων NEV πέρυσι, με τα πλήρως ηλεκτρικά αυτοκίνητα να αντιπροσωπεύουν το υπόλοιπο.
Ο κύριος παίκτης στα EREV στην Κίνα είναι η Li Auto, ένας κατασκευαστής premium SUVs που συνδυάζουν μια μεγάλη μπαταρία με έναν κινητήρα βενζίνης 1,5 λίτρων για εκτεταμένη αυτονομία.
Η Li Auto κατέγραψε 106.189 χονδρικές πωλήσεις τους πρώτους τέσσερις μήνες του έτους, σύμφωνα με το Bestsellingcarsblog.com. Το κορυφαίο L9 μεγάλο SUV της εταιρείας διαθέτει μια μπαταρία 52,3 kWh για επίσημη ηλεκτρική αυτονομία 240 χλμ.
Άλλοι κατασκευαστές αυτοκινήτων, όπως οι Avatr, Neta και Voyah, κυκλοφορούν EREVs στη χώρα. Η Xiaomi, ο γίγαντας της κινητής τηλεφωνίας, αναφέρεται επίσης ότι εργάζεται σε μια επιλογή EREV για το επερχόμενο SUV της.
Οι περισσότεροι κατασκευαστές αυτοκινήτων στην Ευρώπη, ωστόσο, επικεντρώνονται σε πιο συμβατικά plug-in υβριδικά, στα οποία προσθέτουν ολοένα και μεγαλύτερες μπαταρίες.
Η BMW αμφισβητεί την «οικονομική λογική» των EREV
Μια αναθεώρηση της δοκιμής εκπομπών WLTP που ξεκινά από το επόμενο έτος θα αλλάξει τον τρόπο με τον οποίο εκτιμώνται τα PHEV για να αντανακλούν καλύτερα τη χρήση τους στον πραγματικό κόσμο.
Κάτι που σημαίνει ότι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων πρέπει να αυξήσουν την ηλεκτρική αυτονομία για να διασφαλίσουν ότι τα PHEV θα συνεχίσουν να συμβάλλουν στη μείωση του επίσημου μέσου όρου CO2.
Μια πρόσφατη έκθεση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής που ανέλυσε δεδομένα από τα ήδη κυκλοφορούντα PHEVs διαπίστωσε ότι εξέπεμπαν κατά μέσο όρο τριπλάσια ποσότητα CO2 από ό,τι ανέφεραν οι επίσημες δοκιμές.
Δεν υποστηρίζουν όλοι οι κατασκευαστές αυτοκινήτων τα υβριδικά εκτεταμένης αυτονομίας.
Ο CEO της BMW, Oliver Zipse, πρόσφατα απέκλεισε μια στροφή προς τα EREVs.
«Για να έχεις μια πολύ μεγάλη μπαταρία συν έναν κινητήρα καύσης, υπάρχει ένα όριο στην οικονομική λογική», δήλωσε ο Zipse στους επενδυτές στο forum για τα οικονομικά αποτελέσματα του πρώτου τριμήνου της εταιρείας. «Τα PHEV μας είναι αυτή τη στιγμή περίπου στα 100 χλμ. ηλεκτροκίνησης, το οποίο πιστεύω ότι είναι το ιδανικό σημείο όπου ο πελάτης λέει ότι μου αρκεί».
Μαζί με την Opel (υπό την ιδιοκτησία της GM), η BMW ήταν μία από τις πρώτες αυτοκινητοβιομηχανίες που προσέφεραν ένα EREV με το i3 ηλεκτρικό compact. Το i3 REX (συντομογραφία του range extender) ήταν εξοπλισμένο με έναν δικύλινδρο βενζινοκινητήρα 650 κ.εκ. που συμπλήρωνε το ηλεκτρικό σύστημα μετάδοσης κίνησης. Η BMW απέσυρε αυτό το μοντέλο το 2018 μετά την μετάβαση της ζήτησης προς την πλήρως ηλεκτρική έκδοση. Το i3 EV διακόπηκε το 2022.