Η ανακύκλωση μαγνητικών υλικών αποτελεί μια ανερχόμενη και υποσχόμενη εξέλιξη στην παραγωγή ηλεκτρικών αυτοκινήτων, καθώς η ζήτηση για σπάνιες γαίες αυξάνεται παράλληλα με τις πωλήσεις των ηλεκτρικών οχημάτων (EVs).
Ο Ahmad Ghahreman, διευθύνων σύμβουλος της Cyclic Materials Inc., επισημαίνει ότι η ανακύκλωση σπάνιων μαγνητών έχει σημαντικά μικρότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα σε σχέση με την εξόρυξη των παρθένων υλικών, παρόλο που σήμερα ανακυκλώνεται μόλις το 1% των μαγνητών παγκοσμίως.
Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα περιέχουν περίπου 2 έως 5 κιλά μαγνητικού υλικού από σπάνιες γαίες, κυρίως στους κινητήρες τους. Η απουσία αυτών των πολύτιμων μετάλλων θα είχε ως αποτέλεσμα την πτώση της απόδοσης και την αύξηση του κόστους κατασκευής, κάτι που θα επηρέαζε αρνητικά την τελική τιμή των οχημάτων.
Όπως χαρακτηριστικά αναφέρει ο Ghahreman, «οι μαγνήτες είναι σαν τις βιταμίνες στο σώμα μας. Δεν χρειαζόμαστε μεγάλες ποσότητες, αλλά χωρίς αυτούς δεν μπορούμε να λειτουργήσουμε».
Η Cyclic Materials, μια startup με έδρα το Τορόντο, αναπτύσσει τεχνολογία για την ανακύκλωση αυτών των υλικών, προσπαθώντας να μειώσει την ανάγκη εξόρυξης νέων πρώτων υλών και να διασφαλίσει ότι η Βόρεια Αμερική θα παίξει σημαντικό ρόλο σε μια αλυσίδα εφοδιασμού που κυριαρχείται από την Κίνα.
Η αγορά σπάνιων γαιών εκτιμάται στα 20 δισ. δολάρια, ωστόσο αυτά τα υλικά τροφοδοτούν βιομηχανίες αξίας τρισεκατομμυρίων δολαρίων παγκοσμίως.
Η Cyclic ξεκίνησε με δύο άτομα το 2021 και σήμερα απασχολεί περίπου 40 εργαζομένους σε εγκαταστάσεις στο Τορόντο και στο Kingston, ενώ επιπλέον 35 ερευνητές συνεργάζονται με την εταιρεία μέσω εξωτερικών συνεργατών.
Τον Ιούνιο, εγκαινίασε ένα πιλοτικό εργοστάσιο που επεξεργάζεται μαγνητικά υλικά και απομονώνει τα πολύτιμα μέταλλα χρησιμοποιώντας μια υδρομεταλλουργική χημική διαδικασία. Αυτό το εργοστάσιο μπορεί να παράγει περίπου 100 τόνους μαγνητικού υλικού ετησίως.
Η ανακύκλωση μαγνητών από σπάνιες γαίες έχει σημαντικά περιθώρια ανάπτυξης, καθώς αυτή τη στιγμή μόνο το 1% των μαγνητών ανακυκλώνεται, παρά τη μικρή περιβαλλοντική επίπτωση της διαδικασίας σε σχέση με την εξόρυξη. Η Cyclic έχει στόχο να αυξήσει τη δυναμικότητα επεξεργασίας στον Καναδά και εξετάζει πιθανές τοποθεσίες για παγκόσμια επέκταση.
Η εταιρεία έχει κερδίσει χρηματοδότηση ύψους 54 εκατομμυρίων δολαρίων σε γύρο Series B, με επικεφαλής την ArcTern Ventures του Τορόντο, ενώ συμμετείχαν η BMW i Ventures και η Microsoft μέσω του Climate Innovation Fund. Παράλληλα, η Cyclic έχει συνάψει συμφωνία με την Polestar από το 2022 για τη δημιουργία μιας κυκλικής αλυσίδας εφοδιασμού για σπάνιες γαίες που χρησιμοποιούνται στα ηλεκτρικά της οχήματα.
Ο Ghahreman τόνισε ότι η εταιρεία βρίσκεται σε επαφή με τους περισσότερους κατασκευαστές αυτοκινήτων εκτός Κίνας καθώς προετοιμάζεται για τη δημιουργία εργοστασίων εμπορικής κλίμακας. Οι επόμενοι δύο χρόνια θα αποτελέσουν «σημαντικά σημεία καμπής» για την εταιρεία, καθώς επεκτείνεται και επιδιώκει να ενισχύσει τη θέση της στην αγορά και να προωθήσει την ανακύκλωση ως βιώσιμη λύση για την κάλυψη της αυξανόμενης ζήτησης.