Ένα τραγικό δυστύχημα που σημειώθηκε χτες με θύμα ένα μοτοσικλετιστή δημιουργεί απορίες σχετικά με το τι ισχύει με τα ασθενοφόρα και τα περιπολικά σε επείγουσες καταστάσεις.
Η προτεραιότητα μεταξύ οχημάτων άμεσης/ έκτακτης ανάγκης, όπως ένα ασθενοφόρο, περιπολικό ή πυροσβεστικό όχημα, είναι ένα πολύπλοκο ζήτημα που εξαρτάται από το εκάστοτε περιστατικό και τη νομοθεσία. Σε αυτό το συγκεκριμένο τροχαίο δυστύχημα, πρέπει να εξεταστούν προσεκτικά τα δεδομένα για να αποδοθούν ευθύνες.
Τι ισχύει στη νομοθεσία για οχήματα έκτακτης ανάγκης: Σύμφωνα με τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ), τα οχήματα έκτακτης ανάγκης, όπως τα ασθενοφόρα, περιπολικά και πυροσβεστικά, έχουν δικαίωμα να παραβιάσουν τους κανόνες κυκλοφορίας (π.χ. να περάσουν με κόκκινο φανάρι), εφόσον:
- Έχουν ενεργοποιημένα τα ηχητικά και φωτεινά σήματα (σειρήνες και φάρους).
- Η παραβίαση γίνεται μόνο όταν κρίνεται απολύτως αναγκαία για την εκτέλεση του καθήκοντός τους.
- Οι οδηγοί τους λαμβάνουν όλα τα δυνατά μέτρα για την αποφυγή ατυχημάτων.
Η παραβίαση προτεραιότητας δεν απαλλάσσει αυτά τα οχήματα από την υποχρέωση να κινούνται με προσοχή, ώστε να διασφαλίζεται η ασφάλεια των άλλων χρηστών του δρόμου.
Προτεραιότητα ασθενοφόρου ή περιπολικού: Σε γενικές γραμμές, η προτεραιότητα μεταξύ ασθενοφόρου και περιπολικού εξαρτάται από τη σοβαρότητα της αποστολής τους:
- Ένα ασθενοφόρο που μεταφέρει ασθενή σε κρίσιμη κατάσταση έχει απόλυτη προτεραιότητα.
- Ένα περιπολικό έχει προτεραιότητα εφόσον βρίσκεται σε αποστολή που απαιτεί άμεση δράση (π.χ. καταδίωξη ή έκτακτο περιστατικό δημόσιας ασφάλειας).
Ωστόσο, και στις δύο περιπτώσεις, οι οδηγοί οφείλουν να τηρούν αυξημένη προσοχή.
Στην περίπτωση του χτεσινού δυστυχήματος: Από τα δεδομένα που αναφέρονται στο περιστατικό, το ασθενοφόρο είχε ασθενή και σειρήνες ενεργοποιημένες, κάτι που του δίνει δικαίωμα να περάσει με κόκκινο φανάρι, βάσει του ΚΟΚ. Ωστόσο, η μηχανή, που κινούνταν κανονικά με πράσινο φανάρι, δεν φαίνεται να είχε αντιληφθεί την παρουσία του ασθενοφόρου.
Σε τέτοιες περιπτώσεις, το κρίσιμο στοιχείο είναι αν το ασθενοφόρο έλαβε όλα τα απαραίτητα μέτρα ασφαλείας πριν περάσει τη διασταύρωση, όπως το να ελαττώσει την ταχύτητα ή να βεβαιωθεί ότι οι υπόλοιποι οδηγοί αντιλήφθηκαν την παρουσία του. Η απόδοση ευθυνών εξαρτάται από την έρευνα που θα διενεργήσει η Τροχαία, λαμβάνοντας υπόψη:
- Αν το ασθενοφόρο κινούνταν με προσοχή και είχε μειώσει ταχύτητα στη διασταύρωση.
- Αν ο οδηγός της μηχανής είχε τη δυνατότητα να αντιδράσει (π.χ. εάν άκουσε ή είδε το ασθενοφόρο εγκαίρως).
Εάν αποδειχθεί ότι το ασθενοφόρο δεν έλαβε επαρκή μέτρα ασφαλείας (π.χ. δεν ελάττωσε ταχύτητα ή δεν βεβαιώθηκε ότι ο δρόμος ήταν ελεύθερος), μπορεί να θεωρηθεί υπεύθυνο για το δυστύχημα. Από την άλλη, εάν ο οδηγός της μηχανής δεν αντιλήφθηκε την παρουσία του ασθενοφόρου, οι ευθύνες μπορεί να κατανεμηθούν διαφορετικά.
Συμπέρασμα. Το ασθενοφόρο είχε δικαίωμα να παραβιάσει τον κόκκινο σηματοδότη λόγω της επείγουσας αποστολής του, αλλά αυτό δεν το απαλλάσσει από την ευθύνη να διασφαλίσει την ασφάλεια στη διασταύρωση. Η ευθύνη του δυστυχήματος θα κριθεί από τα ευρήματα της έρευνας, όπως μαρτυρίες, δεδομένα από κάμερες κυκλοφορίας ή άλλες αποδείξεις που θα αποκαλύψουν τις συνθήκες της σύγκρουσης.