Η αγορά εξηλεκτρισμένων αυτοκινήτων στην Ευρώπη (αμιγώς ηλεκτρικών και plug-in υβριδικών) συνεχίζει να παρουσιάζει έντονες διαφοροποιήσεις ανάμεσα στα οικονομικά και premium μοντέλα μέχρι και τον Οκτώβριο του 2024. Τα οικονομικά μοντέλα βλέπουν μείωση στις πωλήσεις τους, ενώ η κατηγορία των premium σημειώνει αξιοσημείωτη άνοδο.
Σημαντικά δεδομένα για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα (BEV). Η αγορά αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων σημείωσε πτώση 1,6% για το πρώτο δεκάμηνο του έτους, με βασικά μοντέλα όπως το Tesla Model Y (νούμερο 1 σε πωλήσεις) να καταγράφουν διψήφιες μειώσεις. Το Model Y υποχώρησε κατά 22%, χάνοντας περίπου 48.000 πωλήσεις. Παρόμοια τάση παρατηρήθηκε και σε άλλα δημοφιλή μοντέλα όπως το Volkswagen ID.4 (-27%), το MG4 (-19%) και το VW ID.3 (-17%).
Ωστόσο, η κατηγορία των premium ηλεκτρικών αυτοκινήτων παρουσίασε αύξηση 20%, φτάνοντας τις 502.893 πωλήσεις, με κερδισμένες μάρκες όπως η Volvo, με το EX30 να ηγείται της κατηγορίας, καταγράφοντας 66.313 πωλήσεις. Το μοντέλο αυτό βρίσκεται υπό πίεση λόγω των δασμών της ΕΕ για κινεζικής κατασκευής ηλεκτρικά οχήματα, γεγονός που ενδέχεται να επηρεάσει την τιμή του.
Εξέλιξη της αγοράς plug-in υβριδικών (PHEV). Τα plug-in υβριδικά αυτοκίνητα, αν και θεωρούνται μεταβατική τεχνολογία προς την πλήρη ηλεκτροκίνηση, παρουσιάζουν διαφορετική εικόνα ανάμεσα στα οικονομικά και τα premium μοντέλα. Οι πωλήσεις των οικονομικών PHEVs υποχώρησαν κατά 18%, φτάνοντας τις 313.075 μονάδες, ενώ τα premium PHEVs σημείωσαν αύξηση 7,7%, φτάνοντας τις 465.049 πωλήσεις.
Η Volvo XC60 κυριαρχεί στην κατηγορία, με αύξηση 45% στις πωλήσεις της. Άλλα αξιοσημείωτα premium PHEVs είναι η BMW X1 (+56%), η Porsche Cayenne (+93%) και το Audi A3/S3 (+95%), τα οποία συνέβαλαν στην άνοδο της κατηγορίας.
Κρίση στην κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων (minicars). Η κατηγορία των μικρών αυτοκινήτων αντιμετωπίζει σοβαρή κρίση, με τις πωλήσεις να υποχωρούν κατά 19%, φτάνοντας τις 474.877 μονάδες. Το Fiat Panda παραμένει σταθερό με 106.223 πωλήσεις (+2,1%), ενώ άλλα μοντέλα όπως το Fiat 500 (με κινητήρα εσωτερικής καύσης) σταμάτησαν την παραγωγή τους, οδηγώντας σε πτώση 35% στις πωλήσεις.
Η ηλεκτρική έκδοση του Fiat 500 (500e) έχασε το 49% των πωλήσεών της, ενώ άλλα μοντέλα όπως το Dacia Spring (-73%) και το Smart ForTwo (-62%) αντιμετωπίζουν σοβαρές πιέσεις λόγω δασμών ή διακοπής παραγωγής. Παράλληλα, μοντέλα όπως το Renault Twingo και το ForTwo αποχωρούν από την αγορά, με αντικαταστάσεις να αναμένονται το 2025 ή 2026.
Η ευρωπαϊκή αγορά εξηλεκτρισμένων αυτοκινήτων βρίσκεται σε μεταβατική φάση, με έντονες προκλήσεις για τα οικονομικά μοντέλα, αλλά και σαφή άνοδο στα premium, τα οποία φαίνεται να κερδίζουν το ενδιαφέρον των καταναλωτών παρά τις οικονομικές πιέσεις.