Οι Κινέζοι κατασκευαστές ηλεκτρικών αυτοκινήτων αντιμετωπίζουν αυξημένη πίεση στην ευρωπαϊκή αγορά, καθώς το μερίδιο τους στις ταξινομήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων υποχώρησε περαιτέρω τον Οκτώβριο, ενόψει νέων δασμών που επέβαλε η Ευρωπαϊκή Ένωση.
Σύμφωνα με στοιχεία της Dataforce, εταιρείες όπως η MG Motor της SAIC και η BYD αντιπροσώπευαν το 8,2% των ταξινομήσεων ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη, σημειώνοντας μείωση από το 8,5% του Σεπτεμβρίου και συνεχίζοντας μια πτώση που διαρκεί τέσσερις συνεχόμενους μήνες.
Οι δασμοί που επιβλήθηκαν τον Ιούλιο και έφτασαν έως και το 45% των τιμών εισαγωγής έχουν ανακόψει την πρόοδο των Κινέζων κατασκευαστών στην ευρωπαϊκή αγορά, που μέχρι πρότινος παρουσίαζε έντονη ανάπτυξη. Οι οριστικοί δασμοί τέθηκαν σε ισχύ στις 30 Οκτωβρίου, παρά τις μακροχρόνιες συνομιλίες με την Κίνα που δεν οδήγησαν σε συμφωνία για εναλλακτική λύση.
Παρότι το κλίμα είναι δύσκολο, η BYD συνεχίζει να ενισχύει την παρουσία της στην Ευρώπη. Τον Οκτώβριο, οι ταξινομήσεις της αυξήθηκαν στις 5.202 μονάδες, από 1.735 τον Σεπτέμβριο, ενώ συνολικά μέχρι τον Οκτώβριο ανήλθαν στις 34.987 μονάδες, από 11.182 την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Η BYD ενισχύει την προβολή της με δράσεις όπως η χορηγία του ευρωπαϊκού πρωταθλήματος ποδοσφαίρου και η πρόσληψη έμπειρων στελεχών από ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες.
Η MG Motor παραμένει η κορυφαία κινεζική μάρκα στην Ευρώπη, αν και σημείωσε πτώση στις ταξινομήσεις τον Οκτώβριο. Οι πωλήσεις της MG4, ενός δημοφιλούς ηλεκτρικού μοντέλου, έπεσαν στις 2.780 μονάδες από 6.269 τον ίδιο μήνα του 2023. Παρόλα αυτά, οι συνολικές πωλήσεις της MG στην Ευρώπη αυξήθηκαν κατά 7% το 2024, φτάνοντας τις 196.556 μονάδες.
Οι εμπορικές εντάσεις μεταξύ Ε.Ε. και Κίνας επιβαρύνουν την αυτοκινητοβιομηχανία, με εταιρείες όπως η Chery να καθυστερούν επενδύσεις, όπως η κατασκευή μονάδων παραγωγής στην Ισπανία. Παράλληλα, η BYD σχεδιάζει εργοστάσια στην Τουρκία και την Ουγγαρία, ενώ η MG εξετάζει πιθανές παραγωγικές επενδύσεις στην Ευρώπη.
Η συνολική ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών αυτοκινήτων αντιμετωπίζει προκλήσεις, με τις ταξινομήσεις να παρουσιάζουν άνοδο 6,9% τον Οκτώβριο, αλλά παραμένοντας μειωμένες κατά 1,7% από την αρχή του έτους. Η μείωση των επιδοτήσεων από κυβερνήσεις όπως της Γερμανίας έχει πλήξει τη ζήτηση, ενώ μεγάλες εταιρείες όπως η Volkswagen και η Stellantis αναγκάζονται να προσαρμόσουν την παραγωγή τους.
Η κατάσταση αυτή επισκιάζει το μέλλον της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, καθώς η μετατόπιση πόρων από την ηλεκτροκίνηση δημιουργεί αβεβαιότητα.