Η Αυστρία εξετάζει την αύξηση του ορίου ταχύτητας στους αυτοκινητόδρομους από 130 σε 150 χλμ./ώρα σε συγκεκριμένα τμήματα, στο πλαίσιο των κυβερνητικών διαπραγματεύσεων μεταξύ του συντηρητικού Λαϊκού Κόμματος (ÖVP) και του ακροδεξιού Κόμματος Ελευθερίας (FPÖ).
Αν εφαρμοστεί, θα είναι η δεύτερη φορά που η χώρα πειραματίζεται με υψηλότερα όρια. Το 2018, ο τότε υπουργός Μεταφορών Norbert Hofer (FPÖ) είχε επιτρέψει δοκιμαστικά τα 140 χλμ./ώρα σε δύο τμήματα της Α1 (Αυτοκινητόδρομος Δυτικής Αυστρίας). Ωστόσο, το μέτρο καταργήθηκε το 2020 από τη νέα κυβέρνηση, με το Υπουργείο Μεταφορών να επικαλείται λόγους ασφάλειας και περιβαλλοντικής προστασίας.
Ενώ η Αυστρία εξετάζει την αύξηση του ορίου ταχύτητας, πολλές ευρωπαϊκές χώρες κινούνται στην αντίθετη κατεύθυνση. Η Ολλανδία έχει μειώσει το όριο στα 100 χλμ./ώρα κατά τη διάρκεια της ημέρας για λόγους περιβαλλοντικής προστασίας. Η Γερμανία, αν και διατηρεί τα «ελεύθερα» όρια ταχύτητας σε κάποια τμήματα των Autobahn, εξετάζει περιορισμούς, ενώ η Τσεχία σχεδιάζει μικρή αύξηση στα 140 χλμ./ώρα σε επιλεγμένα σημεία.
Η Greenpeace και άλλες περιβαλλοντικές οργανώσεις απορρίπτουν την αύξηση ως «παρωχημένη πολιτική», ενώ ειδικοί σε θέματα δημόσιας υγείας προειδοποιούν για την επιδείνωση των συνθηκών διαβίωσης κοντά στους αυτοκινητόδρομους.
Θα μπορούσε να εφαρμοστεί κάτι αντίστοιχο στην Ελλάδα;
Η ελληνική πραγματικότητα διαφέρει σημαντικά από της Αυστρίας. Παρότι διαθέτουμε σύγχρονους αυτοκινητόδρομους, η οδική συμπεριφορά, οι υποδομές και τα στατιστικά ατυχημάτων δεν δικαιολογούν μια αύξηση των ορίων ταχύτητας. Οι δρόμοι μας έχουν μεγάλες διαφοροποιήσεις ως προς την ποιότητα, ενώ η αυξημένη υπερβολική ταχύτητα είναι ήδη ένας από τους κύριους παράγοντες πρόκλησης σοβαρών τροχαίων ατυχημάτων.
Συμπερασματικά, η Αυστρία δοκιμάζει ξανά ένα μοντέλο που είχε απορρίψει πριν από λίγα χρόνια. Οι αντιδράσεις είναι έντονες, και η διεθνής τάση δείχνει πως η μείωση των ορίων είναι πιο αποτελεσματική για την ασφάλεια και το περιβάλλον. Για την Ελλάδα, το ερώτημα δεν είναι αν πρέπει να αυξηθούν τα όρια, αλλά πώς θα βελτιωθεί η οδική ασφάλεια με σωστότερη εφαρμογή των υφιστάμενων κανονισμών.