Σε μια στροφή πολιτικής, ο Αμερικανός πρόεδρος Donald Trump ανακοίνωσε την προσωρινή αναστολή των περισσότερων δασμών αντιποίνων για διάστημα 90 ημερών, εφαρμόζοντας αντ’ αυτών έναν βασικό δασμό 10% στις περισσότερες εισαγωγές. Ωστόσο, οι τομεακοί δασμοί, όπως αυτοί στα αυτοκίνητα, το ατσάλι και το αλουμίνιο, παραμένουν σε ισχύ.
Σύμφωνα με τον Υπουργό Οικονομικών Scott Bessent, οι νέοι δασμοί ισχύουν από τις 3 Απριλίου και περιλαμβάνουν επιβάρυνση 25% στις εισαγωγές αυτοκινήτων. Οι δασμοί αυτοί δεν επηρεάζονται από την απόφαση της 9ης Απριλίου και εξακολουθούν να ισχύουν.
Η αιφνιδιαστική αυτή κίνηση έρχεται μόλις λίγες ώρες αφότου είχε τεθεί σε ισχύ το καθεστώς των «ανταποδοτικών δασμών» για μια σειρά χωρών. Πλέον, για διάστημα τριών μηνών, αυτοί αντικαθίστανται από έναν ενιαίο δασμό 10%, δίνοντας χρόνο για διαπραγματεύσεις με άλλες χώρες.
Το πάγωμα των δασμών δεν ισχύει για προϊόντα από την Κίνα. Ο Τραμπ προανήγγειλε νέα αύξηση των δασμών σε ποσοστό έως και 125%, ως απάντηση στα αντίμετρα του Πεκίνου. Ήδη ο μέσος δασμός στα κινεζικά προϊόντα έχει φτάσει στο 104%.
Η ανακοίνωση οδήγησε σε εκρηκτική άνοδο των χρηματιστηριακών δεικτών. Ο S&P 500 κατέγραψε άνοδο 9,5%, ενώ μετοχές από τον κλάδο της αυτοκινητοβιομηχανίας παρουσίασαν ισχυρή ανάκαμψη: η Ford +9,3%, η General Motors +7,7% και η Tesla +22,7%. Αντίστοιχα, η προμηθεύτρια εταιρεία Lear Corp. είδε την αξία της να αυξάνεται κατά 10,2%.
Παρότι η κίνηση αυτή εκτιμάται ως απόπειρα εκτόνωσης των αναταράξεων στις αγορές, ο αντίκτυπος στους καταναλωτές αναμένεται να είναι αισθητός. Σύμφωνα με τον Patrick Anderson της Anderson Economic Group, οι δασμοί στα αυτοκίνητα αναμένεται να αυξήσουν την τελική τιμή πώλησης κατά 2.500 έως 5.000 ευρώ για τα φθηνότερα μοντέλα που κατασκευάζονται στις ΗΠΑ, και έως 20.000 ευρώ για κάποια εισαγόμενα.
Στελέχη της βιομηχανίας, όπως ο CEO της Ford, Jim Farley, συνεχίζουν να πιέζουν την κυβέρνηση να εξαιρέσει τα εξαρτήματα από τους δασμούς, τονίζοντας τον κίνδυνο διαταραχών στις εφοδιαστικές αλυσίδες.
Ο Τραμπ άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο εξαίρεσης εταιρειών από το νέο καθεστώς, λέγοντας ότι θα αποφασίσει «ενστικτωδώς» ποιες θα τύχουν ειδικής μεταχείρισης.
Ο Καναδάς και το Μεξικό δεν περιλαμβάνονται στις χώρες που επηρεάζονται από τον νέο βασικό δασμό 10%, καθώς προστατεύονται από ειδικές πρόνοιες της εμπορικής συμφωνίας USMCA. Ωστόσο, οι δασμοί στα αυτοκίνητα εξακολουθούν να ισχύουν, με επιβάρυνση 25% για το ποσοστό του οχήματος που δεν πληροί τα κριτήρια περιεχομένου από ΗΠΑ.
Παρά το προσωρινό πάγωμα των δασμών, η πίεση προς την αμερικανική κυβέρνηση από την αυτοκινητοβιομηχανία παραμένει ισχυρή, με στόχο την πλήρη κατάργηση των επιβαρύνσεων στις εισαγωγές εξαρτημάτων και οχημάτων.