Ενώ η ευρωπαϊκή αγορά ηλεκτρικών οχημάτων αναπτύσσεται με ρυθμό 28%, η Tesla βλέπει τις πωλήσεις της να καταρρέουν σε βασικές αγορές, αντιμετωπίζοντας σκληρό ανταγωνισμό, κοινωνικές αντιδράσεις και μια κρίση ταυτότητας.
Απρίλιος 2025 και η Tesla δυσκολεύεται να παραμείνει στον ευρωπαϊκό χάρτη πωλήσεων, καθώς καταγράφει πτώση-σοκ σε χώρες που παλαιότερα αποτελούσαν προπύργια της. Συγκεκριμένα, -81% στη Σουηδία, -73,8% στην Ολλανδία, -67% στη Δανία και -59% στη Γαλλία. Και όχι, δεν είναι νούμερα από δοκιμασία πτώσης σε crash test- είναι πραγματικές πωλήσεις.
Ακόμα και σε χώρες όπου η Tesla σημείωσε αύξηση, όπως η Ιταλία (+29%) και η Νορβηγία (+12%), οι απόλυτοι αριθμοί θυμίζουν περισσότερο boutique παρά μαζική αγορά. Όλα αυτά συμβαίνουν ενώ ο κλάδος των αμιγώς ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ευρώπη ανθίζει, με το μερίδιο αγοράς να αυξάνεται κατά 28%.
Αντίθετα, η Tesla φαίνεται να δέχεται πίεση από κάθε πλευρά: παραδοσιακές ευρωπαϊκές εταιρείες ξυπνούν επιτέλους από τον λήθαργο, κινεζικές φίρμες καταφτάνουν με ελκυστικές τιμές και, για κερασάκι στην μπαταρία, το brand πλήττεται από την προσωπική πολιτική εικόνα του Elon Musk. Η σύνδεσή του με ακροδεξιές πολιτικές και προσωπικότητες, όπως ο Donald Trump, έχει ήδη προκαλέσει κοινωνικές αντιδράσεις, ακόμη και περιστατικά βανδαλισμού σε εκθέσεις και σταθμούς φόρτισης.
Η Tesla ελπίζει ότι η ανανεωμένη έκδοση του Model Y, η οποία αναμένεται να φτάσει στους πελάτες τον Ιούνιο, θα φέρει νέα πνοή. Μέχρι τότε, το πλάνο περιλαμβάνει εκπτώσεις και επιθετικές προσφορές σε χώρες-κλειδιά όπως η Γερμανία, η Βρετανία και η Σουηδία.
Ωστόσο, τα πράγματα μόνο ρόδινα δεν είναι: τα έσοδα από τις πωλήσεις αυτοκινήτων υποχώρησαν κατά 20% στο πρώτο τρίμηνο, ενώ τα καθαρά κέρδη της εταιρείας κατέρρευσαν κατά 71%. Αν η Tesla δεν καταφέρει να ανακτήσει την εμπιστοσύνη των Ευρωπαίων καταναλωτών -και να αποσυνδέσει το brand της από τις προσωπικές εξάρσεις του CEO της- τότε το μέλλον της στην Ευρώπη ίσως να μην είναι απλώς ηλεκτρικό, αλλά και σκοτεινό.