ΑΓΩΝΕΣ

H αεροδυναμική στα αγωνιστικά του πρωταθλήματος TCR

OPEL-ASTRA-TCR-AERODYNAMICS (1)

H Opel κάνει ιδιαίτερα αναφορά στην αεροδυναμική του αγωνιστικού Astra TCR που θα βρεθεί αντιμέτωπο με τις ανάλογες race εκδοχές των Seat Leon και VW Golf…

OPEL-ASTRA-TCR-AERODYNAMICS (2)Η αεροδυναμική αποκτά όλο και μεγαλύτερη σημασία σε όλες τις κατηγορίες του μηχανοκίνητου αθλητισμού. Μέχρι πρότινος τα όποια θέματα στο συγκεκριμένο τομέα καλύπτονταν με περισσότερους ίππους από τον κινητήτα, ενώ πλέον το ζητούμενο ή το μυστικό της επιτυχίας, αν προτιμάτε, δεν είναι άλλο από αυτό που ισχύει και για τη μαζική παραγωγή: η απόδοση. Έτσι λοιπόν αυτός ήταν από τους πλέον σημαντικούς στόχους εξέλιξης για το Opel Astra TCR, που δημιουργήθηκε για να συμμετέχει στο πρωτάθλημα TCR (Touring Car Racer).

Η αεροδυναμική απόδοση είναι αποτέλεσμα της τέλειας ισορροπίας αεροδυναμικής πίεσης και αντίστασης. Για να πετύχουν τον τέλειο συνδυασμό υψηλών ταχυτήτων στις στροφές και στις ευθείες, οι μηχανικοί προσπαθούν να έχουν όσο το δυνατόν περισσότερη αεροδυναμική πίεση και ταυτόχρονα να μειώσουν την αντίσταση στο μέγιστο βαθμό. Το νέο Astra διαθέτει τις τέλειες προϋποθέσεις για μοντέλο τουρισμού, καθώς οι προδιαγραφές του είναι πολύ κοντά σε αυτές του μοντέλου παραγωγής. Το «Αυτοκίνητο της Χρονιάς 2016» έχει εξαιρετικό συντελεστή οπισθέλκουσας για hatchback, 0,272, οπότε αποτελεί την ιδανική βάση για ένα γρήγορο αγωνιστικό.

OPEL-ASTRA-TCR-AERODYNAMICS (4)Το πλάτος του Opel Astra TCR έχει αυξηθεί στα 1.950 χιλιοστά, που είναι και το μέγιστο επιτρεπόμενο από τους κανονισμούς. Οι προφυλακτήρες, τα φτερά και τα πλαϊνά πάνελ έχουν επίσης τροποποιηθεί, ενώ το εμπρός splitter και η πίσω πτέρυγα είναι τα κύρια στοιχεία που παράγουν κρίσιμη αεροδυναμική πίεση. Και τα δύο αναφέρονται στους κανονισμούς του TCR ως στάνταρ εξαρτήματα, προκειμένου και το κόστος να διατηρηθεί χαμηλά. Έτσι δεν μπορεί να αλλάξει το σχήμα τους μπορούν όμως να γίνουν ρυθμίσεις και σε ότι αφορά την τοποθέτησή τους. Η θέση της πίσω πτέρυγας είναι π.χ. ιδιαίτερα σημαντική. Σύμφωνα με τους κανονισμούς δεν επιτρέπεται να προεξέχει πάνω από τη γραμμή οροφής, ενώ δεν επιτρέπεται να εκτείνεται περισσότερα από 1.050 χιλιοστά, μετρημένα από το κέντρο της πλήμνης του πίσω τροχού.

Η αεροδυναμική πίεση που παράγεται από την πίσω πτέρυγα αυξάνεται όσο περισσότερο αντιστέκεται στον αέρα. Ωστόσο, αυτό ταυτόχρονα αυξάνει την αεροδυναμική αντίσταση που είναι επιζήμια για την τελική ταχύτητα. Επομένως, πρέπει να βρεθεί ένας συνδυασμός μεταξύ αεροδυναμικής αντίστασης και πίεσης. Το ίδιο ισχύει και για τη γωνία ρύθμισης του εμπρός splitter: πρέπει να είναι όσο το δυνατόν πιο επίπεδη αλλά με επαρκή κλίση ώστε να διατηρείται ο εμπρός άξονας σταθερός στο φρενάρισμα και να αποτρέπεται η υποστροφή. Παράλληλα, όπως και σε κάθε αγωνιστικό έτσι και εδώ η αεροδυναμική ισορροπία, δηλαδή η σχέση αεροδυναμικής πίεσης μεταξύ εμπρός και πίσω άξονα, είναι αποφασιστικής σημασίας, προκειμένου το αυτοκίνητο να παραμένει σταθερό.

OPEL-ASTRA-TCR-AERODYNAMICS (3)Για την καλύτερη δυνατή επίτευξη αυτής της ευαίσθητης ισορροπίας ευθύς εξαρχής, η ομάδα εξέλιξης με επικεφαλής το διευθυντή του τμήματος Opel Motorsport, Dietmar Metrich, υπέβαλλε το Astra TCR σε μία σειρά αεροδυναμικών δοκιμών. Η ομάδα αποφάσισε να χρησιμοποιήσει την αεροδυναμική σήραγγα του Πανεπιστημίου της Στουτγκάρδης για τις δοκιμές. «Η σήραγγα διαθέτει κυλιόμενο δάπεδο που μπορεί να προσομοιώσει ταχύτητες μέχρι 250 χλμ./ ώρα, γεγονός που την καθιστά ιδανική για το σκοπό μας,» εξηγεί ο Metrich.

Ο χρόνος στην αεροδυναμική σήραγγα έχει υψηλό κόστος, επομένως απαιτεί σχολαστική προετοιμασία. «Χρησιμοποιήσαμε μοντέλα για να προετοιμάσουμε διάφορες λύσεις. Έτσι είχαμε την ευκαιρία να δοκιμάσουμε και να αλλάξουμε τις ρυθμίσεις στη σήραγγα», δήλωσε ο Metrich. «Οι πιο σημαντικές παράμετροι ήταν η θέση της πίσω πτέρυγας, η γωνία του εμπρός splitter, καθώς και η σχεδίαση των φτερών και των μαρσπιέ».

Ο Dietmar Metrich σοβαρεύει απότομα όταν πρόκειται για επικοινωνία δεδομένων και  μετρήσεων. «Μπορώ να σας πω το εξής: νιώθουμε άριστα προετοιμασμένοι ξεκινώντας από μία στιβαρή και αξιόπιστη βάση. Θα ξέρουμε πού βρισκόμαστε μόνον όταν τα αυτοκίνητα βγουν στη πίστα, αλλά αυτό είναι που κάνει και το όλο θέμα πραγματικά συναρπαστικό!»

Διαβάστε εδώ για το Seat Leon TCR και το VW Golf TCR.

Κώστας Κάκκαβας

Από μικρός, το πάθος του ήταν τα αυτοκινητάκια! Τώρα που μεγάλωσε, όχι απλώς του αρέσει να παίζει ακόμη περισσότερο -φυσικά με πραγματικά αυτοκίνητα- αλλά και να γράφει δίχως φρένο...

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button