Η ιστορία του αυτοκίνητου [vol.1]

1894_paris-de_dion-bouton_steam_tractor

Από την εποχή των πρωτοπόρων μέχρι τις κυψέλες καυσίμου, η απόσταση φαντάζει τεράστια. Σε ένα νοσταλγικό, λοιπόν, περίπατο παραθέτουμε μερικά από τα χαμένα βήματα…

Από το 1885 έως το 1929
Από το 1930 έως το 1969
Από το 1970 έως το 2016

1885: O Karl Benz κατασκευάζει το πρώτο αυτοκίνητο. Καταθέτει τη σχετική πατέντα την επόμενη χρονιά και κατασκευάζει 25 αντίτυπα, μεταξύ 1896 και 1893.

1886: Lumbar_patent_dieselengineΤο γερμανικό γραφείο διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας αναιρεί το δίπλωμα ευρεσιτεχνίας της Deutz λόγω της ανακάλυψης ενός προηγούμενου διπλώματος ευρεσιτεχνίας για ένα τετράχρονο κινητήρα, από τον Γάλλο Alphonse Beau de Rochas. 3 χρόνια αργότερα, περισσότερες από 50 εταιρείες κατασκεύαζαν κινητήρες βασισμένους στην αρχή λειτουργίας του Otto.

1887: O Gottlieb Daimler, έχοντας ήδη γίνει γνωστός από τους κινητήρες που παράγει, αποφασίζει να αγοράσει μεγαλύτερες εγκαταστάσεις και παράλληλα πουλά τα δικαιώματα κατασκευής σε ξένες εταιρίες.

1888: O John Boyd Dunlop, ένας χειρουργός/ κτηνίατρος από τη Σκωτία, ο οποίος όμως ζει στην Ιρλανδία, ανακαλύπτει τα πνευματικά ελαστικά.

1891_Michelin_Poster_18981889: Κατασκευάζεται το Stahlradwagen Από τους Daimler-Maybach. Το πρώτο όχημα που δεν αποτελεί προσαρμοσμένη άμαξα με κινητήρα εσωτερικής καύσης.

1890: O Armand Peugeot κατασκευάζει το πρώτο του όχημα, με κινητήρα εσωτερικής καύσης της Pahnard-Daimler.

1891: Δύο αδέρφια, οι Edouard και Andre Michelin καταθέτουν την πατέντα τους για ένα αφαιρούμενο, πνευματικό ελαστικό. Την ίδια χρονιά ο Charles Terront χρησιμοποιεί ελαστικά της Michelin για να κερδίσει τον πρώτο ποδηλατικό αγώνα μεγάλης απόστασης, Paris–Brest–Paris.

1892: O John Froelich επινοεί και κατασκευάζει το πρώτο βενζινοκίνητο τρακτέρ, στο Clayton County της Iowa, στις Ηνωμένες Πολιτείες Αμερικής.

1893: 1893 rudolph-dieselO Rudolf Diesel δημοσιεύει τη μελέτη του “Theorie und Konstruktion eines rationellen Wärmemotors zum Ersatz der Dampfmaschine und der heute bekannten Verbrennungsmotoren” (Theory and Construction of a Rational Heat-engine to Replace the Steam Engine and Combustion Engines Known Today) και θέτει τις βάσεις για την εξέλιξη των πετρελαιοκινητήρων.

1894: 1894-Le_Petit_Journal_-_6_August_1894Διοργανωμένος από την εφημερίδα Le Petit Journal, ο αγώνας Paris–Rouen για “άμαξες χωρίς άλογα” θεωρείται από πολλούς ως ο πρώτος αγώνας του μηχανοκίνητου αθλητισμού.

1895: Η ημερομηνία δεν είναι επιβεβαιωμένη αλλά σύμφωνα με αρκετές πηγές, τη χρονιά αυτή η εταιρία Gräf & Stift κατασκεύασε το πρώτο προσθιοκίνητο αυτοκίνητο, εφοδιασμένο με μονοκύλινδρο κινητήρα De Dion-Bouton.

1896: Ανακοινώνεται η σύσταση της Société des Automobiles Peugeot, από τον Armand Peugeot. Η αρχική εταιρία της οικογένειας ξεκίνησε το 1810, κατασκευάζοντας μύλους καφέ.

1897: Κατασκευάζεται το πρώτο αυτοκίνητο στην κεντρική Ευρώπη και ένα από τα πρώτα εργοστάσια κατασκευής αυτοκινήτων στον κόσμο, της Τσέχικης εταιρείας Nesselsdorfer Wagenbau, η οποία αργότερα μετονομάστηκε σε Tatra.

1898: Το πρώτο εργοστάσιο της Goodyear στο Akron του Ohio, το 1898. Οι δεκατρείς αρχικά εργαζόμενοι κατασκεύαζαν ελαστικά ποδηλάτων και αμαξών, πέταλα από καουτσούκ και μάρκες για πόκερ.

1899: 1899 Jamais_contenteΣτις 17 Ιανουαρίου στη Γαλλία ο Camille Jenatzy οδηγεί το La Jamais Contente, ένα ηλεκτρικό όχημα που θυμίζει πύραυλο και γίνεται ο πρώτος άνθρωπος που ξεπερνά το ορόσημο των 100 χλμ./ώρα με αυτοκίνητο (105.882 χλμ./ώρα)

1900: Ο Harold J. Birnie αποκτά πρώτος δίπλωμα οδήγησης από την πολιτεία της Νέας Υόρκης. Μέχρι τότε το μόνο που χρειαζόταν κανείς για να οδηγήσει ήταν να διαθέτει αυτοκίνητο…

1901: Ο Wilhelm Maybach κατασκευάζει 36 Simplex, αξίας 550.000 χρυσών μάρκων, για λογαριασμό του Emil Jellinek, ενός εμπόρου που θα τα διέθετε στην αγορά της κεντρικής Ευρώπης. Ο μόνος όρος είχε να κάνει με την ονομασία, αφού ο εύπορος αυτός κύριος επέμενε τα οχήματα να διατεθούν με το όνομα της τρίτης κόρης του, Mercedes (η οποία, παρεμπιπτόντως, δεν έμαθε ποτέ να οδηγεί…).

1902: Ιδρύεται η Texaco. Τα πετρελαιοειδή μπορεί να μην είχαν τότε ιδιαίτερη πέραση, σύντομα όμως θα κατακτούσαν οικονομικά τον πλανήτη.

1903: O Henry Ford ιδρύει στην Αμερική την ομώνυμη εταιρία. Την ίδια στιγμή εμφανίζονται στην Αγγλία οι Talbot και Vauxhall.

1904: Μία ακόμα εταιρία ιδρύεται στην Αγγλία, η οποία κατόρθωσε να γιορτάσει τα 100 της χρόνια, λίγο πριν καταστραφεί λόγω χρεών. Ο λόγος για την Rover.

1905: Ιδρύεται η SAE (Society of Automotive Engineers) στη Νέα Υόρκη. Παράλληλα, στο St. Louis αναφέρεται η πρώτη κλοπή αυτοκινήτου.

1906: 1906 Automobile Club de l’ OuestΣτις 24 Ιανουαρίου ιδρύεται στο Le Mans το Automobile Club de l’ Ouest και στις 27 Ιουνίου ο Ούγγρος Fereng Zits κερδίζει με Renault τον πρώτο αγώνα. Ένας από τους μεγαλύτερους “ναούς” της ταχύτητας έχει μόλις γεννηθεί, αν και η πρώτη εικοσιτετράωρη μονομαχία δεν πρόκειται να γίνει πριν από το 1923.

1907: Με το μοντέλο 40/50 η εταιρία των Charles Stewart Rolls και Frederic Henry Royce καθιερώθηκε ως αυτή που κατασκεύαζε τα καλύτερα αυτοκίνητα του κόσμου. Όσο για το ίδιο το αυτοκίνητο, μερικοί το αναγνωρίζουν και ως Silver Ghost…

1908: 1908 ford-T-4«Βάψτε το όπως θέλετε, αρκεί να είναι μαύρο». Ο Henry Ford είχε μία παράξενη αίσθηση του χιούμορ. Ωστόσο, με το Model T έκανε το όνειρό του πραγματικότητα. Δημιούργησε το πρώτο αυτοκίνητο ευρείας παραγωγής, με αρχική τιμή 825 δολάρια.

1909: Κατασκευάζοντας έναν από τους πρώτους τετρακύλινδρους monobloc κινητήρες, ο Lancia χάρισε στην Beta τελική ταχύτητα 95 χλμ./ώρα. Για την ιστορία επρόκειτο για ένα σύνολο 3.117 κ.εκ. που απέδιδε 34 ίππους στις 1.850 στροφές.

1910: O Giuseppe Merosi σχεδιάζει το 24 HP, ένα από τα μοντέλα της λεγόμενης “Εδουαρδιανής” σειράς. Το μοναδικό που διασώζεται σήμερα βρίσκεται στο μουσείο της Alfa Romeo, αναγνωρισμένο ως το πρώτο της δημιούργημα.

1911: Θεσπίζεται ο αγώνας Indy 500 στην Ινδιανάπολη. Ακόμα και σήμερα, κάτω από τον μοντέρνο ασφαλτοτάπητα βρίσκονται 3,2 εκατομμύρια πλίνθοι εκείνης της εποχής, λόγος για τον οποίο η πίστα διατηρεί το όνομα “Brickyard”.

1912: Ο κινητήρας του Fiat S61 διαθέτει τέσσερις βαλβίδες ανά κύλινδρο και έναν εκκεντροφόρο επικεφαλής. Η τεχνολογία καλπάζει!

1913: Ο Henri Ford εγκαινιάζει την πρώτη γραμμή παραγωγής. Από εδώ και στο εξής δεν θα μετακινούνται οι μηχανικοί προς τα αυτοκίνητα αλλά τα αυτοκίνητα προς τους μηχανικούς.

1914: Το πρώτο σήμα “Stop” εμφανίζεται στους δρόμους του Ντιτρόιτ, σε μία προσπάθεια ελέγχου των ατυχημάτων.

1915: Μετά τον Θάνατο του ιδρυτή, Armand Peugeot -και με δεδομένη την κρίση του πρώτου παγκοσμίου πολέμου- η ομώνυμη γαλλική εταιρία βρίσκεται στα όρια της πτώχευσης. Ευτυχώς, την κατάσταση θα σώσει ο ανιψιός του, Robert Peugeot, που είχε την ευφυή ιδέα να στηριχθεί στην… διαφήμιση των προϊόντων του!

1916: Ο αμερικανός πρόεδρος Woodrow Wilson εγκαινιάζει το “Εθνικό σύστημα αυτοκινητοδρόμων” που περιλαμβάνει τη διάνοιξη νέων δρόμων, καθώς και οδική βοήθεια προς τους οδηγούς.

1917: Ο Martin Lockheed, εφηύρε τα υδραυλικά φρένα. Τα τελευταία, ωστόσο, δεν χρησιμοποιήθηκαν πριν το 1920, ενώ για τουλάχιστον 15 χρόνια αποτελούσαν “αξεσουάρ” μόνο των πολυτελών αυτοκινήτων.

1918: 1918 traffic lightΟι κάτοικοι του Ντιτρόιτ, της αμερικάνικης “Μέκκας” του αυτοκινήτου, χρησιμοποιούν για πρώτη φορά φωτεινούς σηματοδότες τριών χρωμάτων ώστε να ρυθμίσουν την κυκλοφορία των δρόμων.

1919: Ο Andre Citroen παρουσιάζει το πρώτο του μοντέλο, Type-A. Για την διάδοση των προϊόντων του δεν δίστασε, έξι χρόνια αργότερα, να “νοικιάσει” τον πύργο του Αϊφελ και να κρεμάσει επάνω του μία τεράστια φωτεινή επιγραφή με το όνομα της εταιρίας!

1920: Ιδρύεται η Bentley στην Αγγλία. Η Rolls Royce αποκτά έναν υπολογίσιμο αντίπαλο.

1921: Το “αυτοκίνητο σταγόνα”, Tropfenwagen, επιτυγχάνει συντελεστή οπισθέλκουσας Cd= 0,28. Πρόκειται για την πρώτη αεροδυναμική μελέτη της ιστορίας, με σκοπό την αύξηση της τελικής ταχύτητας.

1922: Δεν είναι λίγοι αυτοί που πιστεύουν ότι το μεγαλύτερο δημιούργημα του Vincenzo Lancia ήταν η Lambda. Επρόκειτο για το πρώτο μοντέλο με αυτοφερόμενο αμάξωμα και ανεξάρτητους εμπρός τροχούς, λύσεις που φάνταζαν διαστημικές με βάση τα δεδομένα της εποχής.

1923: Η Hertz κάνει το όνειρο των οικονομικά ασθενέστερων πραγματικότητα. Όποιος δεν μπορεί να αγοράσει το δικό του αυτοκίνητο μπορεί κάλλιστα να νοικιάσει ένα, καταβάλλοντας ένα λογικό τίμημα.

1924: Bugatti-35Αν και μικρή σε διαστάσεις, η Type 35 αποτέλεσε μία από τις μεγαλύτερες δημιουργίες του Ettore Bugatti. Το χαρακτηριστικό σχήμα “πούρου” και οι νίκες που σημείωσε σε περισσότερα από τριάντα GP και πάνω από 1.000 συνολικά αγώνες ήταν που δημιούργησαν τον θρύλο της ομώνυμης εταιρίας.

1925: Η Rolls Royce Phantom δίνει μία νέα διάσταση στη λέξη πολυτέλεια. Ακόμη και σήμερα οι διάφοροι συλλέκτες αναγνωρίζουν στο πρόσωπό της ένα από τα τελειότερα δημιουργήματα του ανθρώπου.

1926: Μέχρι πρότινος η οδήγηση υπό βροχή αποτελούσε πρόβλημα, λόγω ορατότητας. Πλέον, με τους ηλεκτροκίνητους υαλοκαθαριστήρες δεν χρειάζεται ο οδηγός -ή ο συνοδηγός- να ασχολείται με τον καθαρισμό του παρμπρίζ.

1927: Ένα χρόνο μετά την σύστασή της, η Daimler-Benz κατασκευάζει την Mercedes-Benz Model S και, σε συνέχεια αυτής, τις SS, SSK και SSKL. Οι 180 ίπποι που αποδίδονται με τη βοήθεια μηχανικού υπερσυμπιεστή είναι που κάνουν τη διαφορά.

1928: H Opel εντυπωσιάζει τους πάντες με το RAK 2, ένα πυραυλοκίνητο όχημα που κατορθώνει, χάρη στις 24 προωθητικές ρουκέτες του, να αναπτύξει ταχύτητα 236 χλμ./ώρα στην πίστα του Avus.

1929: Μετά τους αεροπορικούς κινητήρες και τις μοτοσικλέτες η BMW αποφασίζει να δοκιμάσει την τύχη της και στα αυτοκίνητα. Το 3/15 έκανε την αρχή.

<< Προηγούμενη σελίδα ——————- Επόμενη σελίδα >>

Ετικέτες

Μιχάλης Κατωπόδης

Ένας ακόμα εραστής της αυτοκίνησης (sic) με προϋπηρεσία σε διάφορα περιοδικά -και sites-αυτοκινήτου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Δείτε επίσης

Close
Back to top button
Close
Close