Η ιστορία του αυτοκίνητου [vol.3]

1978_abs

Η ανάπτυξη των μοντέλων “πόλης” και η επανάσταση των ηλεκτρονικών ξεκινά. Στο τρίτο και τελευταίο μέρος του αφιερώματός μας οι σταθμοί στην αυτοκίνηση μπορεί να φαίνονται πιο οικείοι, είναι όμως μεγαλύτεροι από ποτέ…

Από το 1885 έως το 1929
Από το 1930 έως το 1969
Από το 1970 έως το 2016

1970: Η Land Rover θέτει τέλος στη λογική των πρωτόγονων εκτός δρόμου οχημάτων με ένα πολυτελές τετρακίνητο “Station Wagon”. Το ότι για 13 ολόκληρα χρόνια το Range Rover παρέμεινε δίπορτο, δεν είναι παρά λεπτομέρεια…

1971: 1971_lamborghini-countach-011Μετά την Miura η Lamborghini προσπαθεί να ξεπεράσει για μία ακόμα φορά τον εαυτό της και τη Ferrari. Ακόμα και σήμερα η Countach θεωρείται ως ένα από τα καλύτερα σπορ αυτοκίνητα που άφησαν τα σημάδια τους στο χρόνο.

1972: Με την πετρελαϊκή κρίση να μαίνεται, η Renault παρουσιάζει μία εναλλακτική, οικονομική πρόταση. Το πρώτο “πεντάρι” αγκαλιάστηκε γρήγορα από το ευρύ κοινό ενώ, στην υπερτροφοδοτούμενη εκδοχή του, “5 Turbo” σημείωσε ικανοποιητική πορεία και στους αγώνες.

1973: Ιδιαίτερα εύστροφος και χαρισματικός, ο Soihiro Honda δοκίμαζε ο ίδιος προσωπικά όλα τα νέα του αυτοκίνητα. Το τελευταίο του, λίγο πριν αποσυρθεί, ήταν ένα μικρό μοντέλο, με αστικό προσανατολισμό, που ονόμασε Civic.

1974: H VW παρουσιάζει τη δεύτερη μεγαλύτερη επανάσταση της ιστορίας της μετά το σκαραβαίο. Το Golf, τρίπορτο ή πεντάπορτο, αποτελεί έκτοτε το σημείο αναφοράς μίας ολόκληρης κατηγορίας.

1975: Οι Κορεάτες είναι εδώ! Το Pony 1200, το πρώτο αποκλειστικά κατασκευασμένο στην Κορέα αυτοκίνητο της Hyundai αφήνει τη γραμμή παραγωγής.

1976: Η Toyota εγκαθιστά στη ναυαρχίδα της, Crown, μία νέα ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου του κινητήρα. Τα ηλεκτρονικά μπαίνουν πλέον στη ζωή μας.

1977: Μετά το φρικιαστικό του ατύχημα στο Nurnburgring, την προηγούμενη χρονιά, όλοι τον είχαν ξεγραμμένο. Και όμως, ο Niki Lauda κέρδισε τη μάχη με τη ζωή και επέστρεψε -40 μόλις μέρες μετά- στο κόκπιτ, μπανταρισμένος με γάζες που διαβρέχονταν από αίμα! Τον τίτλο του πρωταθλητή Formula 1 το 1976 τον είχε χάσει. Όχι όμως και αυτόν του 1977.

1978: Το “κόλπο” με την αποφυγή των κιβωτίων έκανε το γύρο του κόσμου. Τα πρώτα ABS όχι μόνο ακινητοποιούν τα αυτοκίνητα σε μικρότερη απόσταση αλλά, παράλληλα, δεν μπλοκάρουν τους τροχούς, δίνοντας στον οδηγό τη δυνατότητα αλλαγής κατεύθυνσης.

1979: Ζέστη, έρημοι, άμμος και βράχια. Αυτοκίνητα και μηχανές δοκιμάζονται επί μέρες στον σκληρότερο και πιο επικίνδυνο αγώνα του πλανήτη. Αυτό είναι το τίμημα του Dakar…

1980: Η διάσχιση του Αμαζονίου με Jeep, από μία πολυεθνική αποστολή και μάλιστα με προφανείς διαφημιστικούς λόγους, προκαλεί αρχικά αίσθηση και στη συνέχεια μόδα. Στη λατινική Αμερική ξεκινά ο θεσμός του Camel Trophy.

1981: 1981-audi-sport-quattroΤο Audi Quattro κάνει την εμφάνισή του στα ράλι. Η τετρακίνηση του δίνει τέτοιες δυνατότητες που τα υπόλοιπα αυτοκίνητα αγωνίζονται να το πλησιάσουν, τη στιγμή που αυτό περνάει σε ρυθμούς βόλτας μέσα από τις ειδικές διαδρομές.

1982: H είδηση του Θανάτου του Colin Chapman, ιδρυτή της Lotus, σκάει σαν κεραυνός εν αιθρία. Ορισμένοι υποστηρίζουν ότι, λόγω οικονομικών υποθέσεων, απλά έφυγε για τη Λατινική Αμερική. Όπως και να έχει, πρόκειται για έναν από τους μεγαλύτερους μηχανικούς και κατασκευαστές του 20ού αιώνα.

1983: Παράλληλα με το Fiat Uno η Peugeot παρουσιάζει το 205. Τα μικρά αυτοκίνητα αρχίζουν να γίνονται μόδα.

1984: 1984-88_Renault_Espace_02Με σχεδιαστή τον Αντώνη Βολάνη η μικρή Γαλλική Matra έψαχνε “συνέταιρο” για να βγάλει στην παραγωγή ένα νέο, επταθέσιο, φουτουριστικό όχημα ενός όγκου. Τελικά ο κλήρος έπεσε στη Renault να κατασκευάσει το Espace, το πρώτο πολυμορφικό της ιστορίας.

1985: Παρουσιάζεται το Fiat Uno Turbo και κερδίζει αμέσως τις καρδιές όσων αποζητούν τις επιδόσεις. Η ίδια ιστορία θα επαναληφθεί αργότερα με το Punto GT.

1986: 1986 lancia_deltaTo 1986 η θηριώδης Lancia Delta S4 του Henri Toivonen ενεπλάκη σε ένα ατύχημα που έβαλε τέρμα στην κυριαρχία του Group B. Από την επόμενη χρονιά και μέχρι το 1992 οι νέες Lancia Delta συνεχίζουν να μονοπωλούν το ενδιαφέρον στα ράλι, κερδίζοντας έξι συνεχόμενα πρωταθλήματα κατασκευαστών!

1987: Με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 40 χρόνων από την ίδρυσή της εταιρίας του, ο ίδιος ο Enzo Ferrari δημιουργεί την F40. Πολλοί την θεωρούν ακόμα και σήμερα αξεπέραστη, παρά την έλευση γρηγορότερων και πιο εντυπωσιακών μοντέλων.

1988: Εμφανίζεται το πρώτο μοντέλο παραγωγής με ενσωματωμένο αερόσακο οδηγού. Η σχετική πατέντα, ωστόσο, κρατάει από το 1971.

1989: 1989 Mazda MX-5 MiataΔιθέσιο, χαμηλό, με κίνηση πίσω και άκρως παιχνιδιάρικη συμπεριφορά. Το Mazda MX-5 συνδύασε την ανοικτή οροφή με την οδηγική απόλαυση και η ιστορία του κράτησε μία θέση στο πάνθεον της αυτοκίνησης.

1990: Το Ιράκ εισβάλλει στο Κουβέιτ και ο δυτικός κόσμος αναλαμβάνει δράση. Η εξέλιξη αυτή δεν έχει άμεση σχέση με την πορεία του αυτοκινήτου, έχει όμως με αυτή των τιμών του πετρελαίου…

1991: Η Bugatti αναβιώνει ως φίρμα με την εντυπωσιακή EB110. Η δωδεκακύλινδρη καλλονή των 550 ίππων τραβάει αμέσως τα βλέμματα του κόσμου, οι πωλήσεις όμως δεν είναι οι αναμενόμενες. Πέντε χρόνια αργότερα επέρχεται η χρεοκοπία, ενώ το 1998 την αναλαμβάνει υπό την προστασία του ο όμιλος VW.

1992: 1992_twingoΤο Renault Twingo κάνει την εμφάνισή του και δίνει μία νέα ώθηση στα μικρά αυτοκίνητα πόλης, ξεχωρίζοντας για την εμφάνιση και το νεανικό του χαρακτήρα.

1993: Η Chevrolet Corvette χρησιμοποιεί για πρώτη φορά Run Flat ελαστικά. Η νέα αυτή τεχνολογία προσφέρει αυξημένη ασφάλεια σε περίπτωση απώλειας πίεσης, καταργώντας ουσιαστικά τις ρεζέρβες.

1994: Ήταν Πρωτομαγιά στην Ίμολα, όταν έσπασε η κολώνα του τιμονιού και το μονοθέσιό του βρέθηκε στις μπαριέρες της Ταμπουρέλο με ταχύτητα σχεδόν 300 χλμ./ώρα. Ο Ayrton Senna da Silva “έφυγε”, για να πάρει την θέση του ανάμεσα στους Ascari, Clark και Nouvolari…

1995: Η Mercedes-Benz S600 εφοδιάζεται για πρώτη φορά με ESP. Ορισμένοι παραμένουν διστακτικοί, σύντομα όμως ο κόσμος αντιλαμβάνεται τα οφέλη και την ασφάλεια που προσφέρει η συγκεκριμένη εφεύρεση.

1996: Η Mercedes-Benz επανεφευρίσκει τον τροχό. Η SLK εφοδιάζεται με μεταλλική αναδιπλούμενη οροφή και οριοθετεί μία νέα κατηγορία που κερδίζει γρήγορα έδαφος.

1997: 1997_thrust_ssc_1O Andy Green σπάει το φράγμα του ήχου στο έδαφος με το Thrust SSC! Η τελική ταχύτητα των 675 μιλίων (1.086 χιλιομέτρων) ανά ώρα αποτελεί νέο παγκόσμιο ρεκόρ και καταγράφεται στο βιβλίο Guinness.

1998: Τον Σεπτέμβριο, στη διεθνή έκθεση του Παρισιού, η Audi παρουσιάζει ένα νέο σπορ αυτοκίνητο. Παρά τα προβλήματα που αντιμετώπισε στη νεότητά του, το ΤΤ αναπτέρωσε το ενδιαφέρον του κόσμου για τα Coupe.

1999: Μετά από μία μεγάλη περίοδο ύφεσης, η Skoda παρουσιάζει την Fabia. Η εξαγορά της τσέχικης εταιρίας από την VW της εξασφαλίζει μία δεύτερη ευκαιρία, την οποία και αξιοποιεί απόλυτα.

2000: Τα κεραμικά φρένα περνούν από το χώρο των αγώνων σε πολιτικές προτάσεις των Mercedes-Benz και Porsche.

2001: To Renault Laguna κατακτά πρώτο την ανώτατη διάκριση των πέντε αστέρων στις δοκιμές πρόσκρουσης του EuroNCAP. Η ασφάλεια παίζει, πλέον, τον πρώτο ρόλο στις μετακινήσεις.

2002: Η Toyota διαθέτει στην αγορά τα πρώτα οχήματα κυψελών καυσίμου. Πρόκειται για δύο FCHV, με αγοραστή το πανεπιστήμιο της Καλιφόρνια.

2003: 220184S67Η Porsche ξεκινά την παραγωγή της Cayenne. Αρκετοί κρίνουν ότι μία εταιρία σπορ αυτοκινήτων δεν θα έπρεπε να περιλαμβάνει στη γκάμα της τζιπ, οι πωλήσεις όμως τους διαψεύδουν, “απογειώνοντας” τα οικονομικά της εταιρίας και εδραιώνοντας μία νέα τετρακίνητη μόδα.

2004: Ο Michael Schumacher κατακτά με Ferrari τον έβδομο –και πέμπτο συνεχή- παγκόσμιο τίτλο της καριέρας του στη Formula 1. Το ρεκόρ αυτό φαντάζει ακατάρριπτο και δύσκολα κάποιος άλλος θα μπορέσει, έστω, να το πλησιάσει.

2005: Ξεκινά η διάθεση της Bugatti Veyron. Το πρώτο, μη αγωνιστικό, αυτοκίνητο που κατασκευάστηκε με ισχύ άνω των 1.000 ίππων και με τελική ταχύτητα που ξεπερνά τα 400 χλμ./ώρα!

2006: Τα πρώτα φώτα τεχνολογίας LED περνάνε στην παραγωγή. Την αρχή κάνει η Lexus με τη ναυαρχίδα της, LS 600h.

2007: Η Google εισάγει ένα πρωτοποριακό λογισμικό, για να περιπλανηθείτε σε δρόμους και μέρη που δεν έχετε βρεθεί ποτέ. Και το όνομα αυτού, street view!

2008: Η πτώχευση της Lehman Brothers συγκλόνισε τον κόσμο. Οι αμερικάνικες αυτοκινητοβιομηχανίες βρέθηκαν στα πρόθυρα κατάρρευσης και αναζήτησαν βοήθεια από την Κυβέρνηση για να ορθοποδήσουν. Όσο για την κρίση, ήρθε και στη χώρα μας, μόνο που δεν έφυγε ποτέ…

2009: 2009_BELTBAGH Ford φέρνει σε παραγωγή τις πρώτες ζώνες ασφαλείας με ενσωματωμένους αερόσακους, αναβαθμίζοντας έτσι την παθητική ασφάλεια των πίσω επιβατών.

2010: Ξεκινά η παραγωγή του Nissan Leaf, του πλέον επιτυχημένου ηλεκτρικού αυτοκινήτου, που μέχρι σήμερα έχει ξεπεράσει τις 250.000 πωλήσεις

2011: Μετά από αρκετά χρόνια οικονομικών προβλημάτων στα χέρια της GM -και παρά την προσπάθεια της Spyker, να την επαναφέρει στην κερδοφορία- η Saab ανακοινώνει τη χρεοκοπία της.

2012: Μετά από μία εξωπραγματική καριέρα, που του απέφερε 9 παγκόσμιους τίτλους στο WRC, ο γάλλος οδηγός Sebastien Loeb αποφασίσει να σταματήσει την full time εμπλοκή του στα ράλι.

2013: H Ferrari παρουσιάζει το πρώτο της υβριδικό όχημα. Ο λόγος για τη LaFerrari, ένα mild hybrid υπεραυτοκίνητο, με συνολική ισχύ 963 ίππων.

2014: H Tesla ανακοινώνει την πρώτη έκδοση του AutoPilot για το Model S. Το αυτοκίνητο ανοίγει ένα νέο δρόμο στην αυτόνομη οδήγηση, καθώς μπορεί να στρίβει, να φρενάρει και να ρυθμίζει μόνο του την ταχύτητα, διαβάζοντας τις πινακίδες των δρόμων.

SOLAR-ROAD-PANELS-22015: Τα Τρίκαλα γίνονται μία από τις πρώτες ευρωπαϊκές πόλεις που δοκιμάζουν πιλοτικά τη λειτουργία αυτόνομων λεωφορείων.

2016: Το Μιζούρι των ΗΠΑ ξεκινά να κατασκευάζει πιλοτικά τους πρώτους δρόμους από ειδικά φωτοβολταϊκά πάνελ. Έτσι θα αξιοποιεί την ηλιακή ενέργεια ενώ παράλληλα θα φωτίζει μέσω LED τις διαγραμμίσεις.

<< Προηγούμενη σελίδα ——————- Επόμενη σελίδα >>

Ετικέτες

Μιχάλης Κατωπόδης

Ένας ακόμα εραστής της αυτοκίνησης (sic) με προϋπηρεσία σε διάφορα περιοδικά -και sites-αυτοκινήτου.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Δείτε επίσης

Close
Back to top button
Close
Close