BLOGNEASMSΔΙΑΦΟΡΑΝίκος Ι. Μαρινόπουλος

To τέλος του κλασικού χειρόφρενου πλησιάζει [blog]

Ακολουθήστε το caroto.gr στο Google News για άμεση ενημέρωση

Έρευνα δείχνει πως σταδιακά οι κατασκευαστές εγκαταλείπουν το κλασικό χειρόφρενο και υιοθετούν το ηλεκτρομηχανικό…

Σε μία έρευνα που έκανε η βρετανική CarGurus σε 32 κατασκευαστές αυτοκίνητων το συμπέρασμα ήταν πως τα κλασικά χειρόφρενα με την ντίζα αντικαθίστανται συνεχώς από τα νέα ηλεκτρομηχανικά με διακόπτη ενεργοποίησης/ απενεργοποίησης. Ενδεικτικά το πόρισμα έδειξε πως μόλις το 37% των νέων μοντέλων που πωλούνται στην βρετανική αγορά έχουν κλασικό χειρόφρενο και μόνο οι Dacia και Suzuki έχουν σε όλα τους τα μοντέλα το αρχέτυπο σύστημα στατικής πέδησης.

Περί μετάδοσης κίνησης…

Στον αντίποδα οι Mercedes, Audi, Lexus, Porsche, Jaguar, Land Rover κ.α. δεν πωλούν κανένα μοντέλο με κλασικό χειρόφρενο. Το ηλεκτρομηχανικό χειρόφρενο ενεργοποιείται με μικρούς ηλεκτροκινητήρες που μπλοκάρουν τους πίσω (συνήθως) τροχούς. Ο διακόπτης είναι πολύ μικρός σε μέγεθος και δεν καταλαμβάνει χώρο ενώ παράλληλα μπορεί να τοποθετηθεί ακόμη και στο ταμπλό.

Τα περισσότερα ηλεκτρικά χειρόφρενα απομπλέκονται αυτόματα κατά την εκκίνηση ενώ ταυτόχρονα προσφέρουν και λειτουργία hill-hold (αποτροπής κύλισης του αυτοκινήτου προς τα πίσω κατά την εκκίνηση σε ανηφόρα). Μάλιστα η έρευνα επισημαίνει πως ο διακόπτης του ηλεκτρικού χειρόφρενου είναι αισθητικά πιο όμορφος σε σχέση με την ξεπερασμένη και ογκώδη λαβή του κλασικού.

Από την άλλη οι φίλοι της γρήγορης οδήγησης θα θέλαμε να βλέπουμε κλασικά χειρόφρενα σε σπορ αυτοκίνητα αφού στις κλειστές στροφές ή σε ακραίες συνθήκες ο οδηγός μπορεί να μετριάσει την υποστροφή ή να προκαλέσει υπερστροφή με τον παλιό καλό τρόπο (π.χ. το νέο Ford Fiesta ST έχει μηχανικό χειρόφρενο όταν το Honda Civic Type R έχει ηλεκτρικό). Ωστόσο τα πράγματα αλλάζουν και πολύ μάλιστα, οπότε το κλασικό χειρόφρενο μάλλον σε μερικά χρόνια θα μας αποχαιρετίσει από κάθε αυτοκίνητο…

Αξιοσημείωτο πάντως είναι πως μαζί με το χειρόφρενο απειλείται και ο παραδοσιακός επιλογέας κίνησης. Εδώ και αρκετά χρόνια η Mercedes έχει μεταφέρει τον επιλογέα κίνησης στην κολόνα του τιμονιού απελευθερώνοντας χώρο. Ένα από τα πιο πρόσφατα παραδείγματα είναι και το νέο Focus όπου στην έκδοση με το αυτόματο κιβώτιο υπάρχει ένας πιεζοπεριστροφικός διακόπτης αντί του κλασικού λεβιέ ταχυτήτων…

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!
Back to top button