MENOYNEAΔΙΑΦΟΡΑΔΙΑΦΟΡΑ ΘΕΜΑΤΑ

H αληθινή ιστορία πίσω από την ταινία “Ford v Ferrari”

Η ταινία «Le Mans ’66» ή «Κόντρα σε όλα», όπως παίζεται στους ελληνικούς κινηματογράφους, είναι πραγματικά μία από τις καλύτερες του είδους, μαζί με το εξαιρετικό «Rush».

Όσοι αγαπούν το αυτοκίνητο και ιδιαίτερα τους αγώνες αυτή η ταινία του James Mangold είναι μία must see. Προσωπικά θεωρώ πως το casting είναι πολύ πιο πετυχημένο με το δίδυμο των Matt Damon (Caroll Shelby) και Christian Bale (Ken Miles) από το αρχικό που είχε προταθεί με τους Brad Pitt και Tom Cruise, στους αντίστοιχους ρόλους. Πάντως, η ταινία ακολουθεί πιστά τα γεγονότα γύρω από την υπόθεση με μικρούς μύθους και φυσικά με μία έντονη διάνθιση σε αρκετές σκηνές.

H ταινία…

Η υπόθεση εκτυλίσσεται γύρω από την κόντρα της Ford με την Ferrari την δεκαετία του 1960 και γύρω από το Le Mans. Μετά τον Β’ Π.Π. υπήρχε μία πολύ έντονη διαμάχη ανάμεσα στην Ford που κατασκεύαζε κινητήρες για τα B-24 κ.α. για τις συμμαχικές δυνάμεις όταν η εταιρία του Enzo Anselmo Giuseppe Maria Ferrari έφτιαχνε κινητήρες για τα μαχητικά του Berlusconi.

Στις αρχές του 1960 η Ferrari ήταν σε πολύ άσχημη οικονομική κατάσταση. Από την άλλη η Ford είχε ένα πολύ συντηρητικό προφίλ και η γενιά των Baby Boomers ήταν μικροί σε ηλικία επιλέγοντας πιο σπορ και ντιζαϊνάτα προϊόντα. Το 1962 ο εγγονός του Henry Ford (πρόεδρος από το 1945 έως το 1960 και CEO έως το 1979) είχε να αντιμετωπίσει μια μεγάλη πτώση των πωλήσεων και μετά από προτροπή του κορυφαίου στελέχους Lido Anthony “Lee” Iacocca η εταιρία αποφάσισε να ακολουθήσει μία σπορ κατεύθυνση. Η Mustang ακολούθησε πολύ αργότερα και το 1963 ξεκίνησαν οι διαπραγματεύσεις για την εξαγορά της Ferrari έναντι 10 εκ. δολαρίων. Λανθασμένα γράφεται πως ο Ford ταξίδεψε στην Ιταλία για να συναντήσει τον Enzo. Επίσης, ο Iacocca δεν ταξίδεψε ποτέ στην Ιταλία αλλά το επιτελείο της εταιρίας.

O Henry Ford II και ο Enzo Ferrari

Το όχι του «γέρου» απέναντι «σε μια άσχημη εταιρεία που βγάζει άσχημα αυτοκίνητα, σε ένα άσχημο εργοστάσιο», είναι αληθινή όσο και προμελετημένη ώστε ο Ιταλός να ανεβάσει την τιμή και να καταφέρει να πάρει περισσότερα από την οικογένεια Ανιέλι και τη Fiat. Κάπως έτσι εξοργίσθηκε ο Ford και έδωσε εντολή το 1964 να κατασκευαστεί το GT40. Το οποίο ήταν ασταθές, νευρικό και αναξιόπιστο και στο Le Mans του 1964 δεν τερμάτισε κανένα από τα GT40 με την Ferrari να κατακτά τις τρεις πρώτες θέσεις. Εκείνη την εποχή η Ford αποτάθηκε στον μοναδικό Αμερικανό που είχε νικήσει στο Le Mans: τον Carol Shelby. Ο οποίος είχε πρόβλημα στην καρδιά και είχε αποσυρθεί από τους αγώνες το 1959.

Ο Christian Bale στο ρόλο του Ken Miles και ο Matt Damon στο ρόλο του Caroll Shleby στη ταινία «Κόντρα σε Όλα»

Μαζί με τον συνεργάτη και φίλο του Ken Miles εξέλιξαν και έστησαν το GT40 έτσι όπως θα έπρεπε για να κατακτήσουν το 1965 το Sebring και την Daytona. Ωστόσο στο Le Mans τα κιβώτια δεν άντεχαν και τα φρένα έπαιρναν φωτιά. Δύσκολο έργο για το GT40 του 1,36 τόνου που έτρεχε με 300+ χλμ./ώρα για 24 ώρες. Τελικά η νίκη έφτασε μια κάτι απλό: με την αλλαγή ενός σετ φρένων μαζί με τις αλλαγές των οδηγών! Επίσης, ο κινητήρας ήταν πιο δυνατός και ανθεκτικός. Τελικά το 1966 τα GT40 κατέκτησαν τις τρεις πρώτες θέσεις και έκανα το ίδιο και το 1967.

Ο Ford είχε πάρει αυτό που ήθελε απέναντι στον Ferrari. Και μάλιστα με εμφατικό τρόπο αφού ο υπεύθυνος δημοσίων σχέσεων και διευθυντής αγώνων της εταιρίας Leo Beebe είχε την ιδέα και τα τρία Ford να τερματίσουν μαζί. Αυτό είχε σαν αποτέλεσμα ο Bruce McLaren να στεφθεί νικητής του αγώνα (είχε εκκινήσει πιο πίσω και είχε διανύσει μεγαλύτερη απόσταση) και παρόλο που ο Ken Miles ήταν αυτός που πέρασε πρώτος την καρό σημαία και που περίμενε για πολύ ώρα τα άλλα δύο GT40. Κάτι που δεν του στέρησε μόνο τη νίκη στο Le Mans αλλά και το triple crown (24ώρο της Daytona, 12ώρο του Sebring και 24ώρο του Le Mans).

Ο Miles ήθελε να το πετύχει το 1967 αλλά την ώρα που δοκίμαζε στο Riverside International Raceway ένα πρωτότυπο GT40 Mk.IV (με μπόλικο αλουμίνιο για μείωση βάρους και αεροδυναμικές αλλαγές) έχασε τον έλεγχο και ακαριαία την ζωή του σε ηλικία των 48 ετών. Τις δύο επόμενες χρονιές τα Ford GT40 για λογαριασμό της J.W. Automotive και της Gulf-Oil επικράτησαν και πάλι στο Le Mans.

Αλήθειες και μύθοι

Στην ταινία υπάρχει μια σκηνή όπου ο PR της εταιρίας Leo Beebe κλειδώνεται σε ένα γραφείο ώστε ο Shelby να πάει μια γρήγορη βόλτα τον Ford με το GT40. Κάτι τέτοιο φαίνεται πως δεν έγινε ποτέ (σύμφωνα με έγκριτες σελίδες όπως το Popular Mechanics, το Motorsport, το Forbes κ.α.). Όπως και η σκηνή που ο Shelby με το Miles παίζουν ξύλο. Επίσης, δεν υπήρχε καμία περίπτωση η ομάδα της Ford μετά τη νίκη του 1966 να το γιορτάσουν αμέσως μετά με αλκοόλ αφού η ποινή θα ήταν ο αποκλεισμός τους. Για λόγους σασπένς αναφέρεται πως o Shelby έβαλε στοίχημα την εταιρία του για το Le Mans. Και αυτό δεν συνέβη. Αυτό που δεν φαίνεται στην ταινία είναι το έργο και το χρόνο που αφιέρωσαν οι μηχανικοί (όπως ο Phil Remington που πατεντάρισε το σετ φρένων) για να φτιάξουν το GT40 έτσι όπως θα έπρεπε. Ο Miles είχε μία ζεστή οικογένεια στην οποία η παραγωγή της ταινίας εστιάζει για συναισθηματικούς λόγους φόρτισης. Επίσης δεν αναφέρεται ο Davis Hulmes, ο άλλος οδηγός με τον Ken Miles, ο οποίος είχε νίκες σε 8 Grand Prix (πρώτη στο Μονακό το 1965, τελευταία στις ΗΠΑ το 1974).

Γεγονότα…

  • O Carrol Shelby αποτελεί μία από τις πιο icon φιγούρες στην αμερικανική και παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία με την Ford να τον τιμά με ειδικές εκδόσεις της Mustang. Παντρεύτηκε 7 φορές, απέκτησε 3 παιδιά και παρά τα καρδιακά προβλήματα απεβίωσε σε ηλικία 89 ετών, το 2012. Ο Lee Iacocca πέθανε φέτος σε ηλικία 95 ετών.
  • Ο γιος Peter Miles (ασχολήθηκε με την αγορά αυτοκινήτου) ήταν στην πρεμιέρα της ταινίας σε ηλικία 70 ετών. Δήλωσε πως όπως και στην ταινία ήταν παρών στην ηλικία των 15 ετών όταν ο πατέρας του Ken έκανε τον τελευταίο γύρο της ημέρας. Και της ζωής του…
  • Η Ford ως Shelby American νίκησε στο Le Mans τέσσερις συνεχόμενες χρονιές αλλά δίχως να πιάσει τις 5 συνεχόμενες νίκες της Ferrari (1960-1965) και τις συνολικά 9 (7 ως Scuderia Ferrari).
  • Τις περισσότερες νίκες έχει η Porsche (19) και η Audi (13) με τον 24ώρο αγώνα να μπαίνει σε νέα εποχή μετά την αντικατάσταση της κατηγορίας LMP1 από την Hypercars.
  • Το Le Mans διεξάγεται από το 1923 με πιο μαύρη σελίδα το ατύχημα του 1955 με 84 νεκρούς. O τελευταίος νεκρός στο Le Mans ήταν ο Allan Simonsen το 2013.
Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close