Η Γερμανία, η μεγαλύτερη αγορά αυτοκινήτων στην Ευρώπη, σημείωσε σημαντική πτώση στις πωλήσεις ηλεκτρικών οχημάτων (BEV) τον Αύγουστο, προκαλώντας ανησυχίες για την ευρύτερη ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της ACEA (Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων), οι παραδόσεις ηλεκτρικών οχημάτων στη Γερμανία υποχώρησαν κατά 69% σε σχέση με τον αντίστοιχο μήνα πέρυσι, φτάνοντας μόλις τα 27.000 οχήματα.
Αυτή η δραματική πτώση οφείλεται, εν μέρει, στην κατάργηση των κρατικών κινήτρων για εταιρικά ηλεκτρικά αυτοκίνητα που είχε τεθεί σε εφαρμογή το προηγούμενο έτος. Τότε, οι πωλήσεις είχαν εκτοξευθεί καθώς πολλές εταιρείες έσπευσαν να επωφεληθούν από τις επιδοτήσεις πριν αυτές λήξουν.
Η οικονομία της Γερμανίας έχει πληγεί από αρκετά προβλήματα το τελευταίο διάστημα, με τον βιομηχανικό τομέα να δέχεται ισχυρά πλήγματα. Η Volkswagen (VW), η μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία της Ευρώπης, αντιμετωπίζει μειωμένη ζήτηση και έχει ήδη καταργήσει μακροχρόνιες εργασιακές συμφωνίες, ενώ αναμένεται να κλείσει εργοστάσια στη Γερμανία για πρώτη φορά στην ιστορία της.
Η πτώση των πωλήσεων EV δεν περιορίζεται μόνο στη Γερμανία, καθώς η ζήτηση για ηλεκτρικά αυτοκίνητα μειώνεται σε όλη την Ευρώπη. Το μερίδιο των ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην αγορά μειώθηκε στο 14% στην ΕΕ μέχρι τον Αύγουστο, από 15% το προηγούμενο έτος. Η μείωση των κυβερνητικών κινήτρων και το υψηλό κόστος ζωής αποθαρρύνουν τους καταναλωτές από την αγορά αυτών των σχετικά ακριβών οχημάτων.
Συνολικά, οι νέες ταξινομήσεις αυτοκινήτων στην ΕΕ, την ΕΖΕΣ και το Ηνωμένο Βασίλειο μειώθηκαν κατά 17% τον Αύγουστο, φτάνοντας τα 755.717 οχήματα, με πτώση να καταγράφεται επίσης στη Γαλλία και την Ιταλία. Εν τω μεταξύ, το Ηνωμένο Βασίλειο ήταν η μόνη μεγάλη αγορά όπου οι πωλήσεις EV αυξήθηκαν, σημειώνοντας άνοδο 11%.
Η κατάσταση αυτή θέτει σε κίνδυνο αυτοκινητοβιομηχανίες όπως η VW και η Renault, καθώς η μείωση των πωλήσεων EV τους δυσκολεύει να πληρούν τους αυστηρότερους κανονισμούς εκπομπών που θα τεθούν σε εφαρμογή στην ΕΕ το επόμενο έτος. Η Renault, μάλιστα, έχει ήδη ζητήσει «ευελιξία» στους στόχους για τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα λόγω της πτώσης της ζήτησης και του υψηλού κόστους για τη βιομηχανία.
Ακόμα και πέρα από τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα, η ευρωπαϊκή αγορά αυτοκινήτων αντιμετωπίζει ευρύτερα προβλήματα, καθώς οι πωλήσεις έχουν μειωθεί σημαντικά σε σχέση με την προπανδημική περίοδο. Από το 2019, όταν οι πωλήσεις έφτασαν περίπου τα 15 εκατομμύρια οχήματα, η ευρωπαϊκή αγορά έχει επηρεαστεί από σειρά προβλημάτων, όπως η πανδημία, οι διαταραχές στην αλυσίδα εφοδιασμού, ο πληθωρισμός και η οικονομική αδυναμία, κυρίως στη Γερμανία.