Η γερμανική εταιρία ανακοίνωσε τη νέα γενιά συστήματος μόνιμης τετρακίνησης με πλήρη μεταβλητή κατανομή της ροπής…
Από το νέο έτος κάθε νέα τετρακίνητη Mercedes θα εξοπλίζεται με το νέας γενιάς 4MATIC συμπεριλαμβάνοντας από τα κόμπακτ C-, E-, S-, CLS και CL-Class έως τα μεγαλύτερα μοντέλα ελευθέρου χρόνου όπως είναι τα GLK, M-, GL- και G-Class. Μάλιστα, το νέο 4MATIC θα το δούμε και την επερχόμενη CLA και CLA 45 AMG που θα κάνουν πρεμιέρα το νέο έτος. Σημειώστε δε πως το σύστημα της Mercedes δεν διαθέτει κάτι το καινοτομικό και βασίζεται στην φιλοσοφία της σύμπλεξης που, ωστόσο, αντιπροσωπεύει πλέον το συντριπτικό ποσοστό των τετρακίνητων μοντέλων και αποτελεί ένα καλό παράδειγμα προς ανάλυση. Γενικά, η αρχή λειτουργίας του συστήματος τετρακινησης βασίζεται στη λογική «να επεμβαίνει όσο συχνά χρειάζεται και όσο το λιγότερο γίνεται» μειώνοντας τις μηχανικές τριβές.
SMS=> Mercedes-Benz A180 BlueEfficiency [test drive]
Το νέο 4MATIC έχει εξελιχθεί για πλατφόρμες με την κίνηση στον εμπρός άξονα και τον κινητήρα τοποθετημένο εγκάρσια ενώ η Mercedes στέκεται ιδιαίτερα στη μικρή αναρτώμενη μάζα του συστήματος καθώς και στο μειωμένο βάρος (κατά μέσο όρο 25% ελαφρύτερο σε σχέση με τον ανταγωνισμό). Συνδυάζεται με το αυτόματο κιβώτιο διπλού συμπλέκτη 7G-DCT που έκανε ντεμπούτο στη νέα B-Class ενώ στον πίσω άξονα υπάρχει ηλεκτροϋδραυλικά ελεγχόμενος πολύδισκος συμπλέκτης. Όταν ο συμπλέκτης είναι ανοιχτός τότε η CLA κινείται ως προσθιοκίνητη. Όταν το απαιτήσουν οι συνθήκες ο συμπλέκτης κλειδώνει σε msec καθώς η αντλία αυξάνει την πίεση του λαδιού. Για να κλειδώσει ο συμπλέκτης πρέπει να υπάρξει διαφορά περιστροφικής ταχύτητας ανάμεσα στους δύο άξονες των τροχών ενώ η αύξηση της πίεσης εξαρτάται από την επιτάχυνση, την γωνία του συστήματος διεύθυνσης, την επιτάχυνση περιστροφής (yaw rate), την θέση του γκαζιού, το πρόγραμμα του 7G-DCT (π.χ. στο ECO περιορίζεται η ροπή στον πίσω άξονα, αντίθετα στο Sport αυξάνεται για δυναμική οδήγηση). Επίσης, υπάρχει επιπρόσθετη βαλβίδα που περιορίζει τη ροπή στο πίσω άξονα από 750 έως 1.000 Nm στις εκδόσεις AMG.
Ένα από τα αξιοσημείωτα έχει να κάνει με την μονάδα PTU (Power Take-off Unit) που είναι ενσωματωμένη στο κιβώτιο και έχει τη δυνατότητα να απομονώνει εντελώς την μετάδοση προς τον πίσω άξονα μειώνοντας τις μηχανικές τριβές προς όφελος της κατανάλωσης καυσίμου και της απόδοσης. Το νέο 4MATIC μεταβάλλει την κατανομή της ροπής ανάλογα με τις συνθήκες π.χ. με σανιδωμένο το γκάζι με ταχύτητα 50 km/h η κατανομή είναι 60/40 (εμπρός/πίσω), στη διάρκεια στροφής με πλήρη φορτίο 50/50, σε περιορισμένη πρόσφυση 10/90, σε βίαιο φρενάρισμα με επέμβαση ABS 100/0 κ.α. Συμπληρωματική είναι η λειτουργία του 4ETS που σε ιδιαίτερα γλιστερά οδοστρώματα φρενάρει ανεξάρτητα κάθε τροχό ώστε να το αυτοκίνητο να επανέρχεται στη κανονική του πορεία.
Σχετικά με το 7G-DCT (αποτελείται από τρεις ατράκτους και για να έχετε μια εικόνα δείτε ένα σχετικό βίντεο από το TCT της Alfa Romeo) είναι ένα υγρόψυκτο διπλοσύμπλεκτο κιβώτιο ενώ την κυκλοφορία του λαδιού αναλαμβάνουν για πρώτη φορά δύο -αντί για μία- αντλίες (εκτός από την μηχανική υπάρχει και ηλεκτροκίνητη). Η ηλεκτροκινητήρα χρησιμεύει για να διατηρεί την πίεση του λαδιού σταθερή κάθε φορά που ο κινητήρας απενεργοποιείται/ενεργοποιείται λόγω του συστήματος stop/start.