BLOGΝίκος Ι. ΜαρινόπουλοςΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Ο συνταξιούχος κύριος NEDC: Από το downsizing… στο upsizing; [blog]

Ακολουθήστε το caroto.gr στο Google News για άμεση ενημέρωση

downsizing-turbo

Από την στιγμή που ο κύκλος μετρήσεων θα γίνεται σε πραγματικές συνθήκες κίνησης έρευνες έχουν δείξει πως οι κινητήρες θα ανέβουν σε κυβικά!

ford-focus-3-cylinder-ecoboostΓια να εξελιχθεί ένας κινητήρας απαιτούνται αρκετά χρόνια εξέλιξης και δοκιμών. Και φυσικά πάρα πολλά εκατομμύρια σε χρήματα. Πάρτε για παράδειγμα τη νέα τάξη πραγμάτων -κατά τα δόγμα του downsizing- που ξεκίνησε από την Volkswagen και πλέον σχεδόν όλοι οι κατασκευαστές έχουν (ή θα έχουν) να επιδείξουν και από ένα μικρό 1.000άρη ή 1.200άρη τούρμπο μοτεράκι. Βλέπετε, οι τρικύλινδροι με υπερτροφοδότηση τα πάνε μια χαρά με τον κύκλο μετρήσεων NEDC.

Φανταστείτε τον κύριο NEDC ως έναν ελεγκτή που ελέγχει τα πασαπόρτι κάθε μοντέλου, τουλάχιστον σε ότι αφορά τους ρύπους. Στα τόσα χρόνια ο κ. NEDC έχει μάθει να δουλεύει με τον τρόπο που του έδειξαν την πρώτη φορά και πριν από πολύ καιρό. Και στα τόσα χρόνια οι κατασκευαστές κατάφεραν να μάθουν τα χούγια και τις αδυναμίες του και να κουμπώσουν πάνω του το downsizing…

P90062452Ωστόσο, ο κ. NEDC αναμένεται σύντομα να συνταξιοδοτηθεί και από το 2019 να αναλάβει ο κ. RDE (Real Driving Emission). Ο οποίος είναι εκσυγχρονισμένος, όχι τόσο ως προς τις γνώσεις που διαθέτει, αλλά στον τρόπο που θα ελέγχει τα πασαπόρτια. Και αυτό διότι δεν θα τους περιμένει να φτάνουν στο γκισέ του (δηλ. στα εργαστήρια μετρήσεων)… αλλά θα βγάζει κάθε νέο μοντέλο στους πραγματικούς δρόμους για να μετρά την εκπομπή ρύπων σε κανονικές συνθήκες κίνησης!

Ήδη αρκετοί κατασκευαστές έχουν πατήσει φρένο στην εξέλιξη νέων downsizing κινητήρων (όπως οι Volkswagen, Renault, Opel κ.α.) διότι εξετάζεται το ενδεχόμενο νέων rightsizing μηχανικών συνόλων που θα μπορούν να ανταπεξέλθουν καλύτερα στους ελέγχους του RDE, όπως αναφέρει και το Reuters. Τα νέα δεδομένα από τις μετρήσεις στους δρόμους έχουν δείξει πως μερικές φορές οι downsizing κινητήρες έχουν χειρότερες μετρήσεις σε CO2 και NOx από μεγαλύτερης χωρητικότητας σύνολά, λόγω της θερμότητας που ανακυκλώνονται από τα turbo τους. Και για να μειωθεί η αύξηση της θερμοκρασίας πρέπει να ψεκαστεί περισσότερο καύσιμο στους κυλίνδρους, το οποίο επιφέρει περισσότερους άκαυστους υδρογονάνθρακες, μικροσωματίδια και μονοξείδια του άνθρακα.

psa-3cylinder-production-factory-23Από την άλλη, σε λειτουργία με μέτριες συνθήκες θερμοκρασίες και φορτίου κάποιοι από τους μικρούς κινητήρες, βενζίνης και πετρελαίου, όχι μόνο δεν πλεονεκτούν έναντι των μεγαλύτερεων σε κυβισμό αλλά και μειονεκτούν. Το αποτέλεσμα είναι κάποιοι κατασκευαστές, όπως π.χ. ο όμιλος Renault Nissan να έχουν ήδη δρομολογήσει αυξήσεις χωρητικότητας. «Οι τεχνικές που χρησιμοποιούμε για τη μείωση του κυβισμού των κινητήρων δεν μας επιτρέπουν πλέον να είμαστε σύμφωνοι με τις νέες προδιαγραφές εκπομπών ρύπων» είπε χαρακτηριστικά σε συνέντευξή του στο Σαλόνι στο Παρίσι ο Alain Raposo, επικεφαλής της εξέλιξης κινητήρων στο γαλλο ιαπωνικό όμιλο, ενώ τόνισε πως «έχουμε φτάσει στα όρια του downsizing».

«Οι downsizing κινητήρες μπορεί να τα πηγαίνουν καλά με τον NEDC αλλά σε πραγματικές συνθήκες δεν ισχύει το ίδιο. Έτσι, αναμένεται να υπάρξει ένα upsizing, ειδικά στους πετρελαιοκινητήρες» δήλωσε στο Reuters o αναλυτής της IHS Automotive, ο Pavan Potluri. Πρακτικά αυτό σημαίνει πως ζορίζει για τους μικρούς ντίζελ και για τους πολύ μικρούς σε κυβικά κινητήρες βενζίνης. Ενδεικτικές είναι και οι δηλώσεις του Thomas Weber, επικεφαλής της Έρευνας και Εξέλιξης στη Mercedes, ο οποίος με τη σειρά του είπε «γίνεται εμφανές πως ένας μικρός κινητήρας δεν είναι κατ΄ανάγκη πλεονέκτημα. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν ακολουθήσαμε την τάση των 3 κυλίνδρων».

upsizing rightsizing engineΜία λύση σχετικά με τους ρύπους στα βενζίνης που έχει ανακοινώσει ήδη η VW είναι τα φίλτρα PM που μέχρι πρότινος έμπαιναν μόνο σε ντίζελ, ενώ ακούγεται πως η GM θα καταργήσει τον 1.300άρη ντίζελ έως το 2019 (με έναν μεγαλύτερο κατά 25-30%). Η Volkswagen θα καταργήσει τον 3-κύλινδρο 1.400άρη ντίζελ με ένα νέο 1.600άρη, η Fiat θα πρέπει να τα έχει βρει μπαστούνια με τον ούτως ή άλλως αμφιλεγόμενο σε λειτουργία 2-κύλινδρο TwinAir, η Renault εξελίσσει ένα νέο ντίζελ που θα είναι μεγαλύτερος από τον 1.6 dCi κατά 10% (το μοτέρ αυτό αντικατάστησε τον 1.9 dCi το 2011)…

Από την άλλη, υπάρχουν και φίρμες που κατέβηκαν αρκετά κάτω σε downsizing, όπως η Porsche με το νέο τετρακύλινδρο δίλιτρο αντί του εξακύλινδρου boxer. Αλλά εδώ μιλάμε κυρίως για τους πολύ μικρούς και βασικούς κινητήρες και όπως φαίνεται το downsizing έφτασε στο όριο του και πλέον θα αρχίσει να ωριμάζει με μερικά περισσότερα κυβικά. Ίσως και με την τεχνολογία της υβριδοποίησης, αφού στα επόμενα χρόνια το downsizing προφανώς δεν θα έχει την ίδια συνταγή αφού ενδεχομένως το ρόλο του turbo να τον αναλάβει ένας ηλεκτροκινητήρας…

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button