BLOGMENOYNEAΝίκος Ι. ΜαρινόπουλοςΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΑ

Νέα όρια ταχύτητας στους ελληνικούς δρόμους; Μπλέξαμε, το ξέρω… [blog]

Με στόχο την μείωση της κατανάλωσης καυσίμων και των εκπομπών ρύπων (αλλά και προς όφελος της αυτονομίας των ηλεκτρικών αυτοκινήτων) αρκετές χώρες της Ευρώπης μελετούν την μείωση των ορίων ταχύτητας.

Μπαίνοντας στην επόμενη δεκαετία αναμένεται να αλλάξουν πολλά πράγματα, όπως θα τα επιβάλλει κατά μία έννοια η ηλεκτροκίνηση. Όχι απότομα, αλλά χρόνο με το χρόνο θα εξοικειωνόμαστε όλο και περισσότερο με την συνήθεια «το βάζω στην πρίζα και περιμένω». Ειδικά όταν προς το τέλος της επόμενης δεκαετίας και φτάνοντας προς το 2030, όταν τα ηλεκτρικά θα έχουν γίνει πολλά και αρκετά φτηνότερα.

Μέχρι τότε θα δούμε πολλά. Ένα από αυτά είναι οι περισσότερες ζώνες απαγόρευσης στα κέντρα των πόλεων, μία πιθανή αύξηση των τιμών των υγρών καυσίμων ώστε ο καταναλωτής να στραφεί προς τα ηλεκτρικά (κάτι που είχε πει απέξω-απέξω η Μέρκελ), η μείωση των ορίων ταχύτητας κ.α. Ειδικά η μείωση των ορίων ταχύτητας βολεύει αφάνταστα την αυτονομία των ηλεκτρικών.

Όσον αφορά τα όρια ταχύτητας (τα οποία αφορούν στην οδική/ οδηγική ασφάλεια) το θέμα έρχεται ξανά στην επικαιρότητα με την είδηση πως η κυβέρνηση της Ολλανδίας θα προχωρήσει στο μέγιστο επιτρεπόμενο όριο ταχύτητας στα 100 χλμ./ώρα (από το ισχύον όριο των 130). Το μέτρο αν εγκριθεί θα εφαρμοστεί από το 2020 (μελετάται η διατήρηση του ισχύοντος ορίου των 130 χλμ./ώρα τις νυχτερινές ώρες όπου η κίνηση είναι περιορισμένη) και έχει ως στόχο την μείωση των εκπομπών ρύπων, κυρίως του NOx.

Η σχέση ταχύτητας και ρύπανσης είναι ένα θέμα που απασχολεί πολύ τις κυβερνήσεις, καθώς δεν υπάρχει κάποια ακριβής έρευνα που να επιβεβαιώνει τα αποτελέσματά της. Στην υπόλοιπη Ευρώπη (μεταξύ αυτών και η Ελλάδα) το συνηθέστερο υψηλότερο όριο είναι τα 130 χλμ./ώρα πλην της Κύπρου που είναι και αυτή στα 100 χλμ./ώρα. Μάλιστα για την χώρα μας έχει πέσει στο τραπέζι από την ΣΕΕΠ (Σύνδεσμος Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών) πρόταση για μείωση του ορίου στα 100 χλμ./ώρα.

Τόσο ως καταναλωτής όσο και ως λάτρης της οδήγησης θα έλεγα πως όλα αυτά είναι μπαρμπούτσαλα και πως ανήκουν σε πολιτικές αντζέντες (π.χ. στην Ολλανδία η κυβέρνηση έχει διάφορες γκρίνιες για καθυστερήσεις έργων κλπ.). Η σχέση ταχύτητας και ρύπανσης είναι ένα θέμα που απασχολεί πολύ τις κυβερνήσεις, καθώς δεν υπάρχει κάποια ακριβής έρευνα που να αποδεικνύει τα αποτελέσματά της.

Στην Γερμανία το θέμα έχει τεθεί πολλές φορές για να μπει όριο στις απελευθερωμένες Autobahn. Και εκεί δεν έχει γίνει αποδεκτή η θεωρία της μείωσης των εκπομπών ρύπων μέσα από την μείωση των ορίων ταχύτητας. Έρευνες έχουν δείξει πως παρόλο που δεν υπάρχει όριο σε αρκετά σημεία της Autobahn οι οδηγοί ούτως ή άλλως οδηγούν πιο συντηρητικά και κάτω από τα 130 km/h που ισχύει στις περισσότερες χώρες της Ευρώπης.

Πάντως, οι κυβερνήσεις και οι promoters της ηλεκτροκίνησης πολύ εύκολα όταν μιλούν για ρύπους αναφέρουν πολύ συχνά τα NOx. Τον πιο επικίνδυνο ρύπο που απειλεί ευθέως την ανθρώπινη υγεία, ωστόσο στα κλειστά αστικά κέντρα και όχι στον αυτοκινητόδρομο. Το σωστό για το οποίο θα έπρεπε να αναφέρουν θα ήταν το CO2 το οποίο αφενός συμβάλει στην κλιματική αλλαγή και αφετέρου η εκπομπή του είναι αναλογικά συνδεδεμένη με την κατανάλωση καυσίμου και για όποιον θέλει με τα όρια ταχύτητας. Αλλά βλέπετε στην εποχή της δαιμονοποίησης του diesel πολύ εύκολα μπορεί κανείς να μιλά για τα NOx και να περνά στοχευμένα μηνύματα και εντυπώσεις…

Προσοχή, δεν αποτάσσομαι την ηλεκτροκίνηση και το κάθε τι ωφέλιμο για την προστασία του περιβάλλοντος. Το ηλεκτρικό αυτοκίνητο είναι θαυμαστό τεχνολογικά, υποστηρίζει πολλούς νέους tech ορίζοντες, είναι το μέλλον, το καλύτερο για το περιβάλλον(;) και αναμφίβολα ως οδηγοί και χρήστες θα το ασπαστούμε με τον καιρό. Ωστόσο, δεν μου αρέσει καθόλου ο βίαιος και απότομος τρόπος προς αυτή την μετάβαση, ούτε και πως με το ζόρι θα πρέπει κανείς να πάρει ένα ηλεκτρικό με ταυτόχρονη αύξηση των τιμών των συμβατικών (μέσω των νέων ορίων για το CO2 που επιβάλλει η ΕΕ) ή τις γενναίες πριμοδοτήσεις (που έμμεσα επιβαρύνουν τον κάθε φορολογούμενο και ευνοούν τον έχοντα να αποκτήσει ένα ακριβό ηλεκτρικό). Αλλά θα μου πείτε πως αλλιώς θα συγκλίνουν οι τιμές ή αν προτιμάτε πως αλλιώς θα μικρύνει το χάσμα ώστε οι κατασκευαστές να πωλούν όλα αυτά τα ηλεκτρικά που θα παράγουν; Μπλέξαμε, το ξέρω…

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close