Επινοήσεις και εφευρέσεις «born in US»!

1983-Cadillac-04

Και όμως, πίσω από τις υπέρμετρες πολυκύλινδρες τετράτροχες κατασκευές, με ευλυγισία μαούνας και κατανάλωση ταχύπλοου, η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία έχει να επιδείξει πολλές πρωτιές…

Με αποκορύφωμα την πτώχευση του Detroit, η αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία πληρώνει το τίμημα της στασιμότητας των τελευταίων δεκαετιών σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση. Το ίδιο όμως δεν ίσχυε το ίδιο πολύ νωρίτερα από την πετρελαϊκή κρίση με πολλές επινοήσεις και εφευρέσεις όπως θα έχετε διαπιστώσει και στα σχετικά χρονικά αφιερώματα του caroto.gr. Ας δούμε μερικές από αυτές…

power-steering-2Yποβοήθηση τιμονιού. Το πρώτο αυτοκίνητο με υδραυλική υποβοήθηση τιμονιού ήταν το Chrysler Imperial του 1951 με το μάρκετινγκ να διαφημίζει το σύστημα Hydraguide με το πρώτο cruise control να ακολουθεί στο ίδιο μοντέλο 7 χρόνια αργότερα. Αρκετά πιο μετά, το 1973, ένα μικρό παιδί σκοτώνεται στην διάρκεια δοκιμών και η GM αποφασίζει να μειώσει την διάμετρο του τιμονιού και να τοποθετήσει ένα μπαλόνι που θα διογκώνεται για να προστατεύει. Ο αερόσακος ο οποίος μετά από 3 χρόνια πέρασε στο ντούκου μιας και το κοινό αδιαφορούσε να δώσει κάτι παραπάνω.

automatic-box-4Aυτόματα κιβώτια. Αν υπάρχει ένα μέρος που ο μετατροπέας ροπής ζει και βασιλεύει εδώ και πολλές δεκαετίες είναι η αγορά των ΗΠΑ. Το πρώτο αυτόματο κιβώτιο μπήκε στην παραγωγή το 1939 από την Oldsmobile και πρόκειται για το γνωστό Hydramatic, μια ονομασία που διατηρεί ακόμη και σήμερα η GM. Βέβαια, μέχρι πρότινος οι περισσότεροι αμερικάνοι αγνοούσαν την ύπαρξη τρίτου πεντάλ (εκείνο του συμπλέκτη) αλλά η τάση προς τους τετρακύλινδρους κινητήρες (με μηχανικό κιβώτιο) όσο πολύ περισσότερο και η «γνωριμία» με τα κιβώτια διπλού συμπλέκτη κερδίζουν έδαφος εις βάρος του torque convertor (μετατροπέα ροπής).

hidden-headlights-1Aναδιπλούμενα φανάρια. Προφανώς το μοντέλο που έρχεται στο νου μας μιλώντας για αναδιπλούμενα φωτιστικά σώματα να είναι περισσότερο τα πιο ταπεινά Mazda MX-5 (1989-1994) και Toyota Celica (1984-1993) παρά η Porsche 928 (1978-1995) και η Corvette (1963-2004). Στο Detroit είχαν εμφανιστεί μοντέλα με pop-up ή flip-up φανάρια από τη δεκαετία του 1960 αλλά η υπόθεση ξεκινά ακόμη πιο πίσω, από τα Cord 810 & 812 του 1936 τα οποία παρεμπιπτόντως ήταν και τα πρώτα προσθιοκίνητα made in US μοντέλα (το πρώτο ευρωπαϊκό ήταν το Citroen Traction Avant του 1934). Καταργήθηκαν για λόγους ασφαλείας και τα Lotus Esprit και C5 Corvette ήταν από τα τελευταία μοντέλα με τέτοιου τύπου φώτα.

1962-Oldsmobile-Jetfire-Folder-04-05-06-07-700x503Yπερτροφοδότηση. Όχι, το πρώτο αυτοκίνητο με κινητήρα τούρμπο δεν ήταν ούτε η Porsche 911, ούτε η BMW 2002. Ήταν το αμερικάνικο Oldsmobile F-85 Jetfire του 1962 το οποίο παρουσίαζε απίστευτο lag αλλά και βλάβες μιας και οι οδηγοί ξεχνούσαν να γεμίζουν τακτικά ένα μικρό δοχείο με «Turbo Rocket Fluid» καθώς οι περισσότεροι δεν οδηγούσαν στο όριο το αυτοκίνητο με αποτέλεσμα η τουρμπίνα να παρουσιάζει πρόβλημα λίπανσης λόγω ακινησίας. Από την άλλη, σε υπέρμετρη οδήγηση εμφανιζόντουσαν προβλήματα υπερθέρμανσης. Μετά από τα πολλά προβλήματα, το 1965 η General Motors ανακοίνωσε την δωρεάν αντικατάσταση του κιτ υπερτροφοδότησης με συμβατικό σύστημα τροφοδοσίας με καρμπυρατέρ. Σημειώστε πως ο πατέρας του τούρμπο θεωρείται ο Alfred Büchi.

air-conditioning-4Kλιματισμός. Αν και στη νότια Ευρώπη πρόκειται για ένα απαραίτητο πλέον σύστημα αντιμετωπίζοντας την ζέστη και την υγρασία, τα air condition ή συστήματα κλιματισμού διαδόθηκαν μόλις την δεκαετία του ’80-’90. Στην αντίπερα όχθη του Ατλαντικού η πρώτη εφαρμογή καταγράφηκε το 1939 σε μία Packard ενώ το πρώτο μοντέλο με πλήρως αυτόματο κλιματισμό ήταν μια Cadillac του 1964.

1981Cadillac-a08-700x515Aπενεργοποίηση κυλίνδρων. Η Lamborghini ανακοίνωσε σύστημα απενεργοποίησης των μισών κυλίνδρων για την Aventador, η Bentley για το νέο της V8, η VW παρουσίασε το ACT για τετρακύλινδρο, η Honda χρησιμοποιεί το VCM από το 2003, η Mercedes από τις αρχές του 2000 και πάει λέγοντας. Η πρώτη όμως εταιρία που είχε κατασκευάσει κινητήρα με σύστημα απενεργοποίησης δύο ή και τεσσάρων κυλίνδρων για περισσότερη οικονομία ήταν ο V8-6-4 της Cadillac που απέδιδε μόλις 140 PS από 6 ατμοσφαιρικά λίτρα. Υπήρχαν κυρίως ηλεκτρικά παρά μηχανικά προβλήματα.

1952 Oldsmobile Autronic EyeAυτορυθμιζόμενα φωτιστικά σώματα. Το 1952 η GM παρουσίασε το Autronic Eye, σχεδόν 60 χρόνια πριν η Mercedes-Benz παρουσιάσει μια πιο εξελιγμένη ιδέα. Πρόκειται για το πρώτο σύστημα αυτορυθμιζόμενης δέσμης όπου μία πρόσθετη μονάδα στο ταμπλό αντιλαμβάνεται το εισερχόμενο όχημα και αλλάζει από μεγάλη σε μικρή σκάλα. Μερικά χρόνια αργότερα η Oldsmobile πωλούσε και αυτοκίνητα με αντιθαμβωτικούς καθρέπτες οπισθοπορείας «για ασφαλέστερη νυχτερινή οδήγηση» όπως έλεγε το σλόγκαν.

traction-control-1Traction Control. Οι περισσότεροι θα στοιχηματίζατε πως το traction control (όπως και το ABS) επινοήθηκε από την Mercedes. Και όμως δημιουργός του συστήματος ελέγχου πρόσφυσης, έστω και σε πρωτόλεια μορφή, ήταν η Buick με το Maxtrac (Buick’s all weather traction control system)που τοποθετήθηκε σε μοντέλα της εταιρίας το 1971. Μια υπολογιστική μονάδα σύγκρινε την περιστροφική ταχύτητα των εμπρός και των πίσω τροχών και όταν χρειαζόταν διέκοπτε την ανάφλεξη σε έναν κινητήρα των 7,5 lt. To Maxtrac σταμάτησε να διατίθεται καθώς δεν υπήρχε ζήτηση.

crossover-12344×4. Σε ένα ακόμη τομέα που η αμερικάνικη αυτοκινητοβιομηχανία δεν τα έχει πάει άσχημα είναι φυσικά η τετρακίνηση. Άλλωστε, όλα ξεκίνησαν από το Jeep Willys MB με το Gran Wagoneer να κυριαρχεί στα πολυτελή SUV από την δεκαετία των Deep Purple . Αυτά πριν εμφανιστεί η Land Rover. Πάντως, η Jeep διατηρεί ένα από τα τελευταία αυθεντικά 4×4, το θρυλικό πλέον Wrangler.

Διαβάστε επίσης:

Ετικέτες

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button
Close
Close