BLOGΝίκος Ι. ΜαρινόπουλοςΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

BLOG: Ποιο turbo είναι το καλύτερο;

turbo power best turbo

Στροβιλοσυμπιεστής καυσαερίων, twin-turbo, twin-scroll, ηλεκτρικό turbo, tri-turbo, κομπρέσορας και πάει λέγοντας. Μήπως μπλεχτήκατε λιγάκι;

Types evolution TurboΌπως και να το κάνουμε η τελευταία δεκαετία ανήκει στα turbo. Και αυτή την φορά δεν είναι μόδα που θα περάσει, αφού οι κινητήρες -από μηχανολογική πλευρά, αλλά και από εκείνης του ηλεκτρονικού ελέγχου- έχουν περάσει σε άλλο επίπεδο. Μάλιστα, η λειτουργία των turbo είναι πλέον τόσο γραμμική που συχνά περνά απαρατήρητη η εμπλοκή του στροβιλοσυμπιεστή, πέρα από το χαρακτηριστικό ροπάτο τράβηγμα και τις γεμάτες ρεπρίζ που σε κάνει να σνομπάρεις ότι υπάρχει σε ατμοσφαιρικό. Τουλάχιστον στα μικρά κυβικά που η ισχύς που προσφέρει το turbo είναι πιο αισθητή…

BMW-M4-WassereinspritzungΑλλά ακόμη και στους μεγάλους κινητήρες… παλαιότερα γράφαμε για πραγματικά θηρία με V10 ή ακόμη και V12 κινητήρες. Τώρα, οι V6 και V8 κολλάνε γάντι με την υπερτροφοδότηση σπάζοντας τα ταμπού και κλασικών σημάτων (όπως η Ferrari), ενώ ακόμη και τα τελευταία -ιαπωνικά κυρίως- κάστρα έχουν αντιληφθεί τα οφέλη του στροβιλοσυμπιεστή (π.χ. Honda, Toyota, Nissan κ.α.). Και πλέον έχουμε φτάσει σε τέτοιο σημείο που να βλέπουμε τους κλασικούς τύπους turbo να συνδυάζονται και με κομπρέσορα (VW Twincharger, Volvo T6 κ.α.), tri-turbo, ηλεκτρικά κομπρεσοράκια ή με ψεκασμό νερού!

BMW-M235iΕδώ θα πρέπει να τονίσουμε πως η turbo τεχνολογία ίσως να μην γνώριζε τόσο μεγάλη ώθηση αν δεν υπήρχε ο περιβόητος -αλλά ανεπαρκής- κύκλος NEDC, με τους κατασκευαστές να έχουν βρει όλα τα παραθυράκια και να πετυχαίνουν την βέλτιστη κατανάλωση και εκπομπή CO2. Μάλιστα, ο νέος RDE που θα τεθεί σε ισχύ στα επόμενα χρόνια κάνει ακόμη πιο αναγκαία την χρήση του turbo με τους κατασκευαστές να εξετάζουν μέχρι και ηλεκτρική συστήματα (σχετικό άρθρο με τα είδη υπερτροφοδότησης).

SMS==> Έχει προοπτική η υπερτροφοδότηση TurboCompound;

Ferrari-California-TΗ βάση πλέον για τους σύγχρονες βενζινοκινητήρες είναι το turbo (και φυσικά ο άμεσος ψεκασμός). Δύο στοιχεία που αποτελούν το βασικό συστατικό και των σύγχρονων πετρελαιοκινητήρων (common rail) για αυτό μην απορείτε σχετικά με την αξιοπιστία των turbo. Κατά μία έννοια, τόσο ο άμεσος ψεκασμός (με κοινό κύκλωμα τροφοδοσίας common rail), όσο και η υπερτροφοδότηση, δοκιμάζονται και εξελίσσονται πολλά παραπάνω χρόνια στους ντίζελ. Και ας έχουν χαμηλότερη θερμοκρασία τα καυσαέρια τους (εξού και τα τούρμπο VTG, μόνο η Porsche έχει μεταβλητής γεωμετρίας στροβιλοσυμπιεστή σε μοτέρ βενζίνης, αναμένεται και ο νέος VW 1.5 TSI…).

SMS==> Η λειτουργία του τούρμπο σε +90 δευτερόλεπτα [vid]

Mercedes-A-45-AMGΟπότε σχετικά με την αξιοπιστία των μικρών downsizing κινητήρων με υπερτροφοδότηση δεν τίθεται και τόσο μεγάλο θέμα. Αν ήταν να επιλέξω, προφανώς και ένας turbo κινητήρας έχει το πλεονέκτημα στον τομέα των επιδόσεων. Στην πόλη, όμως, καταναλώνει κάτι τις παραπάνω από έναν αντίστοιχο ατμοσφαιρικό, για να ρεφάρει στο ταξίδι όπου με την ίδια ποσότητα καυσίμου παράγεται μεγαλύτερο έργο (δηλ. καλύτερες ρεπρίζ με καλύτερη ή τουλάχιστον εφάμιλλη κατανάλωση καυσίμου). Από την άλλη δεν είναι όλα “όμορφα και ωραία” αφού το turbo έχει ανακόψει την λατρεία των petrol-heads για τα πολλά κυβικά και τον υπέροχο ήχο τους…

Jaguar-XJ-RΟύτως ή άλλως οι εκδόσεις μοντέλων με ατμοσφαιρικούς κινητήρες εκλείπουν σταδιακά και πιστέψτε με, το τούρμπο σε κακομαθαίνει. Τώρα, για τους δύσπιστους, καλά κάνουν και διατηρούν τις επιφυλάξεις τους. Το απλό μπορεί να μην είναι και το πιο αποδοτικό, αλλά σίγουρα είναι και το πιο αξιόπιστο. Πάντως, οι σύγχρονοι κινητήρες είναι εξίσου αξιόπιστοι και από τα όσα γνωρίζω είναι εξίσου αξιόπιστοι με έναν ατμοσφαιρικό. Βέβαια, υπάρχουν περιπτώσεις αστοχίας του κιτ (υπερτροφοδότησης), αλλά ανάλογη κοστολογικά βλάβη μπορεί να εμφανίσει και ένας ατμοσφαιρικός (αντλία υψηλής, ψεκασμός κ.α.). Φυσικά, ο καλύτερος μάρτυρας δεν είναι άλλος από τον χρόνο…

– Αλήθεια, εσείς τι άποψη έχετε σχετικά με την απόδοση και την αξιοπιστία των σύγχρονων turbo κινητήρων;

Volvo-unveils-450-bhp-four-cylinder-engine-6

Nίκος Ι. Mαρινόπουλος

Πρόκειται για τον δημιουργό και συντονιστή του καρότου με τις περισσότερες τεχνολογικές βιταμίνες σε όλον τον κόσμο!

Σχόλια

  1. Νομίζω ότι το turbo, στα αυτοκίνητα των κοινων θνητων, είναι μια ψευδαίσθηση….βλέπουμε για παράδειγμα έναν κινητήρα 1.4turbo και λέμε ότι έχει επιδόσεις παρόμοιες με έναν ατμοσφαιρικό 1.8 ή 2.0lt….τιμολογιακα ομως κοστίζουν περίπου το ίδιο. Φυσικά τις εταιρείες συμφέρει η αύξηση της υποδυναμης μέσω turbo, από την εξέλιξη πιο δυνατού ατμοσφαιρικου στα ίδια κυβικά..! Αυτό που με χαλάει στο turbo είναι το turbo-lag το οποιο μου χαλάει όλη την αίσθηση οδήγησης. Να σε “κρεμάει” η 2α με turbo είναι κάτι που σε ατμοσφαιρικό δεν το είχα νιώσει ποτέ

  2. Ωραίο άρθρο…
    είναι αλήθεια πως οι αυτοκινητοβιομηχανίες προσπαθούν να λύσουν τον γρίφο του περιορισμού των εκπομπώ ρύπων, όταν άλλου είδους βιομηχανίες (παντός είδους) γράφουν στα παλαιότερα των υποδημάτων τους τις προειδοποιήσεις του Παγκοσμίου Οργανισμού Υγείας…

    Δεν οδηγώ turbo κινητήρα, οπότε δεν διαθέτω οδηγική εμπειρία… διατηρώ όμως τις επιφυλάξεις μου σχετικά με την μανία των εταιριών να συνδιάσουν οικονομία με επιδόσεις: γιατί θα πρέπει ένα μικρό αυτοκίνητο, που σχεδιάζεται με γνώμονα την οικονομική μετακίνηση να προσφέρει 0-100 κάτω των 10″; Μπορεί να μας ελκύει το γκάζι, αλλά έχουμε σκεφτεί αν ένα σβέλτο 0-60 ή ένα γρήγορο 50-80 αποτελεί αιτία ατυχήματος; Το “κυνήγι του φαναριού” και συνακόλουθα η παραβίαση του ερυθρού σηματοδότη αποτελεί αιτία ατυχημάτων ή δυστυχημάτων. Και το λέω αυτό γιατί βλέπω πλήθος “γρήγορα” μικρά να δείχνουν τις ικανότητες τους εντός των πολεοδομικών συγκροτημάτων, θέτοντας σε κίνδυνο τις ζωές πεζών και οδηγών.

    Υ.γ: να σας θυμίσω πως οι Ιάπωνες χρησιμοποιούσαν turbo κινητήρες στα σπορ μοντέλα τους: Nissan 200SX, 300ZX, Toyota Supra, Mitsubishi 3000GT κτλ.
    Τώρα, το γεγονός ότι κατεβαίνουν κατηγορία για να απαντήσουν (κυρίως) στο group VW (που δεν μπορούσε να τους ανταγωνιστεί στην ατμοσφαιρική αναπνοή και γύρισε το παιχνίδι με το TSI) θα δείξει, εν ευθέτω χρόνω, το που θα “καθήσει η μπίλια”…

    1. Συμφωνώ σε όλα. Τούρμπο ναι οι Ιάπωνες, αλλά μόνο για σπορ. Όσο για το turbo, ναι, σημεία των καιρών είναι, κάποια στιγμή θα αλλάξει η τάση, π.χ. ίσως προς τα ηλεκτροϋβριδικά και το τούρμπο-boost να το παίζει ένας επικουρικός κινητήρας

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Back to top button